Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

12 December 2016

7 perhentian | Jangan biar hidup anda bosan.

Hari Sabtu hari tu, akhirnya aku drive solo lah dari PJ ke Kg Gajah. Memandangkan partner in crime siti hajar takdek. Pergi kenduri kahwin di Johor katanya. (First time drive solo, kebimbangan family dah macam first time naik bas solo dulu. Oh plis nak masuk 3 dekad dah. LOL) Kenapa aku balik hari Sabtu? oh sebab ada orang nak baiki jubin rumah sewa di PJ and of course i need to entertain them.

Menjadikan pergerakan bermula selewat jam 3.45 petang. (Walhal orang baiki siap dah jam 11.30 pagi. Tapi duk mengemop + rest jap tu yang jadi drag tu)

Ok, masuk hiway adalah agak banyak kenderaan tapi amazingly tak jam seperti yang digembar gemburkan. (Oh perhaps yang jem teruk adalah pagi dan adalah di kawasan lebih utara dari slim river sebab sana lorong tinggal 2 kan) Exit Tg Malim jam 4.30 petang.

1. Umi Sushi, Tg Malim.

Lepas exit Tg Malim aku terus ke Umi Sushi, sebab katanya kedai sushi pertama orang melayu. Excited aku nak pergi plus selalu balik tak dan, ni sebab balik sabtu hopefully berpeluanglah. Tapi sedihnya, awat tutup? Arghh.

2. Surau An Nur, UPSI

Hujan pulak lepas ke Umi tu, jadi aku park sebelah lorong kedai sebab lebat sangat sehingga menyeramkan untuk terus memandu. Sambil tu aku wasap Syidah Rasli sebab nak bagitau umi kensel dan perlu decide tempat lepak lain. Jadi Syidah suruh aku masuk upsi dulu, solat sana.

Maka first time juga la aku masuk UPSI, ok kecik je upsi ni.

3. Sarang Art, Rumah Rehat Tg Malim.

Setelah sembang-sembang, Syidah ajak pergi Sarang Art. Katanya mamat khalid punya. Dia da memang teringin pergi sini, tapi takde geng. So, aku pun on kan je lah keinginan sahabat ni kan ^^,

Not bad jugak lah kedai ni, hipster. Ada style lah. Nanti korang google k. Aku xde mood nak tangkap gambar that day. Hahaha. Menurut abang kaunter, kalau takde hal mamat khalid tiap malam ada je kat kedai. Kebetulan masa kami pergi mamat ada event plak kat KL. Maka tak dapat la nak belanja korang gambar selpi ngan pakcik mamat ni eh..

Tengah rancak 'pillow talk' ngan Syidah di ambang langit senja itu, tiba-tiba phone berdering
"Ha dah kat mana dah kau?" - bapak
"Tg Malim lagi"
"Tg Malim lagi? pukul berapa nak gerak tu, dah nak maghrib ni"
"Tadi makan, ni nak gerak lah ni. Maghrib jap pastu gerak balik"
"Ha cepat sikit, dah gelap dah ni"

Syidah gelak jer la tengok aku kena marah. Haha! Tak sedar dah 3 jam dah aku melepak kat Tg Malim rupanya.

4. KFC drive through, Tg Malim

Bajet-bajet nak mem'beli' hati-hati orang kat rumah, nak belanja la KFC kan. tiba-tiba ramai lah pulak orang kat KFC nih. Terus tawar hati nak beli KFC.

5. Masjid Slim River

Aku sebenarnya tak pasti sangat masjid ni di kawasan mana, nama masjid ni pun aku tak ingat. Tapi aku singgah kat sini lah untuk jamak maghrib dan isyak. Plan asal memang nak maghrib kat UPSI je, tapi masa Asar td, lepas kilat elektrik problem. Maka bergelap lah aku ngan Syidah masa solat Asar tu. Ingat Maghrib dah ok, rupanya tak ok lagi.

6. Petronas Sungkai

Sebab tak dapat beli KFC, aku pun singgah lah Mesra demi mendapatkan makanan ringan untuk menggembirakan hati. HAHA. Dasar! Sebenarnya agak mengantuk juga.

7. Batu Hitam, Kg Gajah.

Ya, dan akhirnya aku selamat tiba di Kg Gajah pada jam 9.30 malam. AHAHA!

1 comment:

udez said...

Haha..kat langkap pun ada kfc kan,slim river/sungkai pun ada,tepi jalan je. Thx for recommendation pasal tmpt makan kt tg malim,lehla i try nanti hahaha.