Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

05 May 2017

Sibu (Day 3rd)

Kira-kira langit Maghrib di Sibu, aku pun tiba. 5.45 kan terbang, dalam 6.20 macam tu kut sampai kat Sibu. So, sampai-sampai je, ambil beg then terus cari kereta sewa. Usha2 kereta, boleh dapat kancil manual RM90. Sebab asalnya RM100, cuma sebab kitorang akan sewa tu tak sampai sehari, jadi dia bagi diskaun la RM10. Eh ofcourse bukan aku yang pandu! haha.

Dari airport kami pun menuju ke Hotel Paramount Sibu. Kurang lebih 33 minit. Tapi hujan teruk juga semalam dari airport. Alhamdulillah berjaya diharungi dengan tabah. Sampai hotel, parking terus check in. Imah cakap ada kedai burger sedap kat bawah hotel ni. Maka, kitorang pun refresh lama sikitlah kat atas tu. Siap mandi solat semua, baru turun cari makan.

Imah order burger, aku nampak ada mi kolok, ini lah masanya! Maka aku order mi kolok! Tak tau la apa yang sedap sangat mi kolok yang diperkatakan ramai ni. Pada pendapat aku, rasa dia macam biasa je lah. Macam wantan mi kicap je kalau kat semenanjung. Tapi ofkos la takdak wantan dia kan. (Lol, oklah macam rasa mi kicap.. hmm)

Balik makan tu terus naik hotel, dah tak lelah bertahan dah. 2 hari straight bangun 3 pagi memang sakit kepala. Terus tidur.

Khamis,

Pagi-pagi, turun makan dulu. Hotel ni include breakfast kan. Lepas tu terus cari pump station. Lepas pam, pergi kerja! Ingat macam semalam laju je boleh siap, semalam sejam setengah je kut, dah setel. Hari ni ada problem pulak. 2 jam jugak tadi duk godek2.

Pukul 11 bergerak balik untuk check out. Lepas checkout, berpusinglah kitorang kat pekan Sibu ni duk cari makanan halal. Siap google ok! 'Makanan halal di Sibu' dan boleh pulak diorang rekemen satu restoren ni, kitorang pun gigih pergi, eh eh alih2 tak halal, dia cakap kalau nak halal boleh pergi restoren kasturi kat tingkat atas. Kitorang pun naik, macam aneh je kedai ni. Oklah, xpelah kita cari kedai lain.

Last resort? Memang KFC lah citer dia! haha.

Tentang Sibu? Aku baca-baca depa cakap Sibu ni Hongkong Malaysia. Haa.. Aku duk bercakap dalam hati, eh eh macam ss2 je sibu ni. Memang most people kat situ adalah chinese. Restoren pun memang restoren cina ja bersepah kat sana-sini. Selain tu? Oklah maju gak Sibu ni (kalau nak compare dengan Bintulu) Mengikut pembacaan aku jugak, Sibu ni adalah pekan (or bandar?) ke-3 terbesar di Sarawak selepas Miri dan Kuching. Sebab tu juga, tahun 2017 merupakan tahun melawat Sibu. Ha apa lagi, datanglah Sibu u oll! ^^,

(Masa aku order KFC tu adik tu duk cakap sarawak dengan aku. Setakat sikda tu boleh lah akak faham dik. Sekali dia cakap 'itu je?' dalam bahasa sarawak, memang aku pun.. haa??? Muka sarawakkah kamik?)

Airport Sibu,
MAS Wing MH3806.

No comments: