Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

24 May 2017

Tragedi Temerloh

"Edah, ada tisu basah tak? muka rasa berminyak"
Saidah yang sedang duduk ralit memandang telefon bimbitnya memandang perempuan dihadapannya seketika sebelum kembali menatap skrin.

"Ada. Tapi sat eh kak, bagi saya balas wasap saya ni jap"
Seketika kemudian dia meletakkan telefon di tepi dan mengeluarkan beg-beg kecil di dalam begnya mencari tisu basah. Tisu basah dihulurkan.

"Terima kasih!"
Dan perempuan itu dengan riangnya mencuci muka dengan tisu basah. Haha! taktau lah bagus ke tak bagus, dont really care, yang ku tahu belemoih hoi.

Kemudian kami beriringan menuju ke bas, Saidah terus naik ke atas bas, aku kira untuk meletakkan begnya. Sementara aku tak terus naik sebab #acah nak tolong aktiviti pembahagian sotong di samping bas. Diorang ada tangkap baracuda. Jadi aku lepak dengan Afiq untuk handle the baracuda, sementara yang lain-lain dah berpindah jauh sedikit dari bas untuk pembahagian sotong.

Tak berapa ketika belum ralit aku melihat afiq memotong ikan, Saidah muncul kembali.

"Akak telefon saya hilang" perlahan je suara si Saidah ni. Aku pula yang terkejut. Bergegas aku tinggalkan Baracuda dan menuju naik ke atas bas, cari fon aku dan try call.

"Saya da call kak, memang da masuk voice mail" aku tekan butang merah. cemas. (almaklumlah dah 2x hilang fon) cepat-cepat aku nak melangkah keluar dari bas untuk cek tempat terakhir fon masih kelihatan. Sebelum di sapa lagi oleh Saidah "Saya da pergi kak, memang dah tak ada"

Dan ya, sesampai nya aku ke lokasi terakhir fon itu kelihatan, memang dah tak ada! Sobs. Aku kembali ke bas. Sedikit keciwa. Dengan integriti masyarakat Malaysia. Fon orang kut, usaha lah pulangkan.. waaaaa! (eh kiter lak emo lebih kan) Sampai kat bas, aku tengok ada beberapa girls yang tengah tolong tengok2 bawah bangku etc. Aku duduk sekejap, bertenang.

"Kak jangan kecoh2 tau, senyap2 je" - Saidah.

!==

Setelah bas menyambung perjalanan,

"Tak dapat lah saya nak makan pulut mangga kak" saidah nampak tenang dan pasrah dengan kehilangan fon dia. Langsung tak kalut, tapi aku taktau segalau apa hatinya. kenapa pulut mangga juga yang dikenang? zzzzz..

Wasap terakhir yang dibalasnya adalah dari rakannya yang nak bagi dia pulut mangga sebaik tiba di lrt gombak nanti. Tapi sebab fon dah hilang, jadi tak dapat lah dia nak trace jejak kawan dia tu. Of course Saidah is a unik creature!

Itulah sekeping kisah di RnR Temerloh, yang pada hari hari kemudiannya, kembali mengimbau kenangan aku tentang rumah rehat yang sama 5 tahun yang lalu. RnR Temerloh telah memberi kisah untuk sekurang-kurangnya 2 juzuk dalam perjalanan panjang kehidupan ini.

Sekian.

No comments: