Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

30 August 2017

Kerinchi sebuah ujian - Part 3

Pagi tu, seawal 2 atau 3 pagi dah bising dah sekitar tenda. Eh, bila bangun tidur, aku dah terlupa pulak zikir aku sebelum tidur tadi. Semua bersiap nak memuncak. Bawa beg kecil je kali ni, paling air untuk menghilangkan lelah di perjalanan. (tapi aku rasa nak ke puncak ni, air tak berapa crucial untuk keletihan as the surrounding dia sejuk)

Iwan ada pesan untuk bawa baju raya untuk fotoshoot raya haji kat puncak. Pesanan iwan tu, sehari sebelum bertolak. Walaupun ramai yang abaikan, aku bawa juga lah. Aku angkut sampai Shelter 2. Tapi bila nak naik puncak, beg tak muat. Plus, malas pulak nak angkat berat-berat ni. Jadi, ditinggalkan!

Start naik, aku depan sekali. Tapi! Pergh jalur nya! Macam dah nak rock climbing tu! memanjat sesaja! Tiba aku teringat, Iwan ada cakap sebenarnya dia target Shelter 3 untuk camping. Tengok track ni, aku macam.. wow! Camner nak naik akar kayu dengan beg besar? nasib baik kitorang stop shelter 2. T.T

Haha! Main akar panjat-panjat ni, banyak main tenaga tau. Aku memang problem part upper body ni. Tenaga lekas lupus. Tiba-tiba aku dah belakang sekali.

Lepas je shelter 3, dah tak banyak dah tempat landai. Emang nanjak mulu. Tapi soalnya, dimana dong mau solat Subuh ni. Berapa kali gak kitorang tanya Iwan, dan berapa kali gak aku dengar iwan tanya Andika.

"Atas dikit lagi bang, landai dikit" Andika target untuk kitorang Subuh di Tugu Yudha. Kat situ, ada kawasan tanah yang agak rata dan lapang. Tapi geng, matahari makin naik, tak mampu dah nak tunggu.

"Ok, kita solat je kat sini, ambil wudhuk dengan tayammum je" akhirnya Iwan buat keputusan. Tengok langit biru dah makin cerah. Takleh delay dah.

Aku sebenarnya nak solat duduk je, sebab tempat kitorang nak solat tu memang on track dan tengah menaik yang ada ruang sikit2 je untuk berdiri tegak. Tapi lepas tu aku tengok diorang ok je solat berdiri, terus aku menginjak ke belakang beberapa langkah. Ada batu betul2 untuk seorang berdiri. Maka bertayammum, dan bersolatlah.


Lepas Subuh tu, beberapa minit kedepan, sampai lah kami ke Tugu Yudha. Kat situ kita pun melepas lelah sebentar. Minum untuk yang dahaga, makan apa yang ada kalau nak makan. Tak lama pun berhenti, sebab nak summit kan.


"Kak Sarah naik puncak tak?" - Firdaus (saing-saing aku mental dia ni)
"Naik" jawab confident k. Walaupun tak yakin, tapi jawapan kau kena yakin diri. Hehe!
Dah half way ni, kita proceed je lah, kan.

Mula naik tu aku perasan aku macam kat tengah2. Tapi tiba-tiba dah kat kedudukan terakhir. Ahaha~ Kabut tebal. Kadang-kadang tak nampak jalan. Aku ingat, cermin mata aku, rupanya memang sebab kabut. Tengah aku nanjak naik tu, aku nampak Andika mengerekot tidur tepi batu. Macam tak percaya, tapi aku teruskan langkahan soloku.



Dah beberapa kali pandangan kabur dan sejuk, aku kira bagus jugak aku tiru idea Andika ni. Aku pun cari batu besar sikit dan mengerekot tepi batu. Tidur. Bila buka mata, eh! Andika dah depan mata. Haha! Aku pun follow je lah dia. Berdasarkan pengalaman lepas, kabut kat puncak ni antara bawa kabus atau bawa hujan. Maka aku follow rapat step Andika.

Bila dia nampak kabut je, terus dia stay di belakang batu. Bila kabut hilang, kami pun melaju naik. 2 - 3 kali jugak lah adegan menyorok dari kabus tu terjadi sebelum kami tiba di puncak.

"Kalau kabut begini, perlu stop. Bahaya. Ada kes yang masuk gaung kerana kabus tebal, tak nampak jalan dan tersasar keluar dari jalur" - Andika

Oh ya, sebenarnya fungsi air kat sini adalah menghilangkan gatal tekak. Bila kabut datang, dia bawa sekali debu Sulfur dari pasir gunung berapi tu. Memang lepas angin datang je, otomatik kau rasa nak batuk, nak muntah. Oh, the feeling!


Berbekalkan asa yang makin menipis aku meneruskan langkah mengikuti jejak Andika. Pendek-pendek je langkah aku. Alhamdulillah! Sampai. hahaha. walaupun timing kelaut, lemau dan lengai.

Gais, gue udah nyampe! Meski telat puluhan menit dari teman2.
Remember? slowly but surely. hiks

Masa aku sampai atas, semua dah sejuk balik dah agaknya. Semua eksaited state nak tangkap gambar dengan pelbagai pose di pelbagai sudut. Aku? mati rasa. Reaching the peak pun aku rasa more than enough dah.

with le gurlz :)

with the team! #gemaselangorbackpackerz

ok, kakak belanja dab sikit lah.

And the rest become history.

Sekejap je aku kat atas tu, malas giler kut nak berfoto bareng. Sejukkkkk.. Bila diorang cakap dah boleh turun aku pun turun dengan laju sekali. Berdesupp.. 5 minit aku tinggalkan rakan2 di belakang, mendapatkan Agus di Tugu Yudha. Giler ar mamat ni duk situ tunggu kitorang, kalau aku dah beku agaknya, keras kejung.


Lepas beberapa minit geng semua dah sampai, snap foto sekeping dua lalu melanjutkan perjalanan. Kali ni Tokie & Iwan kat depan. Eh dah turun dari Tugu Yudha ni, curam dia lain macam pulak kan. Jadi, aku ketinggalan lagi. Diorang dua bersaing-saing. Kadang berhenti tunggu aku, kadang hilang dari pandang. Jadi aku pun take my own sweet time. Hehe.


Tak lama kemudian Kak Nora dan Andika memintas. Ok, another lifeline. So aku follow diorang pulak. Sampai la jumpa balik laluan untuk ke Shelter 2 dari Shelter 3. Tapi macam biasa, tak ada orang yang rajin nak layan pace aku. Jadi, sekian kali nya terkebelakang dari langkahan Kak Nora dan Andika. Tapi sesekala aku kira bila aku dah jauh sangat, aku nampak lah diorang tunggu aku. Ada 2x kut aku nampak diorang, sekejap je dah berdesup hilang.

 

Bila aku sampai dekat Shelter 2, aku nampak Andika. "Ada nampak Iwan?" "Eh dia takde?" Andika keluar semula menanti Iwan. Aku terkejut jugak dengar Iwan tak sampai lagi. Tapi takpe aku teruskan langkahan ke kemah.

"Ongky! Waaahh.. dah siap makanan" begitu ceria sekali ya bila kita sedang capek dan melihat ada yang sedang sibuk memasak makan siang.


"Salin baju dulu kak, nanti aku hantarkan air panas"

Aku pun terus ke kemah. Kat sana Kak Nora baru nak ambil mood untuk tidur. Aku masuk dan kemas beg. Karang dah ramai-ramai serabut pulak nak kemas kan.

"Kak, coklat panasnya siap!" ujar Onky di tepi tenda. Peh, the feeling. Coklat panas di tengah kesejukan, nyaman. Tak lama kemudian aku dengar suara Tokie, Iwan dan yang lain-lain. Ahaha~ ok fine, al kisah misunderstanding. Diorang tunggu aku, tapi aku tak nampak diorang dan follow Andika. Lama gak diorang tunggu aku takut hilang. T.T Nak rasa bersalah ke tak ni. hmmm.

Selain Agus dan Firdaus, semua dah sampai. Maka, semua siap2 kemas beg dan nak jatuh kan kemah. Makan siang pun dah siap, jadi makan kemudian solat jamak sementara menunggu the last man arrive.

Sekitar jam 3 kami pun bergerak turun. Ok, turun rasanya lebih laju ni. Orang dah tak begitu ramai, tambahan semalam tak hujan, jadi tanah makin kering. Becak nya sudah kurang. Aku follow golongan hadapan (macam biasa, sementara lutut masih bekerjasama) Tapi gap makin besar pulak dengan golongan belakang. Sampai satu simpang, kami tunggu lebih lama. Dapat kabar Firdaus dan Ita tercedera. Okey.

Bila hari dah melepasi Asar, Andika pesan untuk tunggu yang lain, jalan bareng. Katanya di Pos 2 nanti, habitatnya Macan Sumatera yang masih berkeliaran kesana sini. Jadi, bagus kalau jalan ramai-ramai. Jadi kami berhenti dan bergerak dalam satu kumpulan.

Kalau ada yang cedera beb. Jangan mimpilah nak keluar siang. Memang dari campsite lagi Iwan da cakap, kalau lengai sangat paling2 keluar jam 10 malam. Tapi now, ditambah dengan yang tercedera. Hmmm.. tapi its okey :) aku enjoy je. Baru la meet the hashtag, no one left behind. gitu! The good side no one left behind, the bad part semua perut masuk angin. haha.. sampai kat entrance 11.30 malam. Wahahah!

Masa sampai entrance tu, ada kedai jual bakwan dan teh panas. Aku macam dah keras kejung, kaki dah tak serupa kaki. Mula-mula malas nak join. Tapi, try jugakla (plus teringat bakwan lepas turun Prau hari tu.. sedapnya) Peh, aku makan sebijik cicah kuah kicap dia. Minum plak dengan teh panas. (Pssst, tak sempat basuh tangan pun. kah!) Memang jempol! terbaik.

"Sarah tokie, jangan malukan pm kita makan tak basuh tangan" tegur Iwan
"Eh Iwan, try ar sedap ni" Iwan mula-mula tak nak, sebab dia beli bakwan kelmarin tak best. tapi kitorang paksa2 jugak. Siap suruh minum dengan teh panas. Ha baru dapat kau rasakan kan keenakannya? Aku nak teruskan makan sebenarnya, tapi sayang.. 4wd dah sampai (oh dan sebenarnya kitorang takde duit pun nak bayar, jadi makan sebijik sorang je la mampu, mengharap belas Acap tolong bayarkan)

Malam tu, kami pulang ke homestay bertemankan beribu bintang yang bertabur di langit lepas. Gelap yang membelit dengan deraian cahaya bintang terang. Ah! Subhanallah, priceless.

Bintang malam setia seperti dirimu
Tetap pudar menghilang tiada gantimu
Dan ku masih terasa degupan jantungmu
Tanpamu ku kan rapuh


(Ok, tapi iwan tindih kaki aku, maka feeling tu kadang2 kelaut juga lah bila teringat. Hoi, sakit lah kaki aku! Macam tu)

Dari atas 4wd diorang dah mula menyusun siapa akan guna toilet lepas siapa. Makanya, sampai je kat homestay, aku pun buka pintu bilik dan minta siapa yang ada letak barang suruh ambil. Lepas depa ambil, aku pun terus ketiduran. Penat kan. Pastu kalau tak tidur pun, bilik air penuh dah kan depa queue.

bersambung..

#petualangKerinci #trippeluhdanairmata #wonderfulIndonesia #gemaselangorbackpackerz

No comments: