Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

31 August 2017

Kerinchi sebuah ujian - Part 4

"Sarah.. mandi, makan.. ni makanan dah siap" aku dengar suara Iwan menyapa dari luar bilik.

1.30 pagi (Isnin)

"Hmmm" aku mengiyakan, tapi tarik lagi kain batik menahan sejuk.
"Sarah.. bangun, mandi, makan. Kita ada nak meeting sikit ni"

Ok fine fine. Aku pun terus tarik tuala dan keluar berdengkut-dengkut ke bilik air.  Lepas mandi, terus ke ruang tamu untuk makan dan, ok meeting. (Sambil tengah tunggu Ita mandi, aku makan dulu)

"Disebabkan kawan-kawan kita injured, Iwan rasa no point kita terus kan Danau Gunung 7. Jadi officially Danau Gunung 7 cancel, tapi kita tengok apa plan yang boleh buat esok. Sebab ramai dah tidur sekarang ni jadi, kita bincang semula kat sini lepas sarapan pagi nanti" Iwan

Lepas pengumuman tersebut, Iwan, Hakim dan Acap pun naik. Tinggal aku dan Ita yang dah siap mandi. Tak lama lepas tu Tokie dan Kak Nora muncul, rupanya diorang pun ketiduran. Firdaus pun baru sampai lepas mandi. Elok kitorang dah rasa tak mampu habis makan dah, Andika muncul dengan sekotak rokok dan mancis.

Ya, dan malam tu kami pun mendengar ceramah dari Andika bertajuk The Power of Mind. Sampai 3.30 pagi jugaklah dengar Andika gebang. Cerita bagaimana Agus dan Ongky boleh bersangkutan dengan nya, Mahasiswa Pecinta Alam Universitas Andalas (MAPALA UNAND). Cerita tentang cita-cita membangun Perseroan Terbatas, PT (kind of syarikat sdn bhd gitu) sendiri. Dan beberapa cerita tentang bagaimana dia menghadapi pendaki yang injured di gunung. Seorang manusia kecil (baca: kurus) yang punya cita-cita besar. Moga kau berjaya dik, menggapai cita dan cinta! Tapi satu, aku lupa plak nak tanya citer2 mistik pasal Kerinchi. Ah, rugi. #parasara tak dapat cover story.

Begitu begini jam 4 jugak aku tidur dan guess what, Subuh 4.30. T.T


Pagi tu lepas sarapan, (meal kat sana takde air manis, memang dia bagi air kosong je. banyak siri dah aku peratikan memang makanan je. sihat sangat. padanla orangnya kurus-kurus belaka) maka kami pun bergerak ke warung depan homestay minum teh o/ kopi o panas.



Kira-kira jam 10.40 pagi maka kami pun bergerak meninggalkan Kerisik Tuo. Sebuah kampung kecil yang di kelilingi ladang teh yang menenangkan. Dan, marilah menuju ke kota, mengembalikan hiruk pikuk yang telah terabadi dalam darah kita. Yeay, orang bandar kan!


Perjalanan dari Jambi ke Kota Padang mengambil masa kira-kira 6 jam. Menyusuri lembah dan danau, diantara celah-celah pergunungan, ladang teh yang menghijau dan desa yang permai. Perjalanan kami terhenti selepas 2 jam perjalanan. Sangkut, lori terbabas, menutup jalan.



pakcik pakai topi tu dulu lawyer syariah!


Untuk mengelakkan kebosanan, kami pun turun melawat kawasan, sambil tangkap gambar sket dan menemu bual rakyat jelata. Sembang punya sembang, pakcik tu dari Jambi, nak ke Padang sebab nak pergi hospital. Peh, gigih betul aku rasa nak dapatkan health treatment sampai 6 jam perjalanan. #syukurSelalu Katanya ramai juga saudara maranya di Malaysia. Haruslah~ kalau tak, takkan ada nama Kerinchi di KL (link untuk sejarah Kg Kerinchi), memang mereka asalnya dari sini. Kg Abdullah Hukum pun asalnya orang Kerinchi.

Selain dari itu, ada satu style bapak2 indon ni.. diorang akan mencangkung kat tepi melihat kejadian (mungkin sehingga selesai) Aku tanya-tanya gak lah kat brader2 driver ni, apa kebaikan buat macam tu, kan bagus kalau menyumbang tenaga tolong alihkan simen. Katanya, menolong juga kak, menolong mengirim doa. Hmm.. Tak lama kemudian, agus muncul.

"Ha dah bangun? Buat pe turun Agus, tak boleh tolong apa2 pun"
"Ada, tolong menambah jalan ceritanya" sengih.

Bagus, pandai menjawab. Lepas dah boring tengok lori, kitorang pun naik balik. Kill the time dengan bermain simulasi pembunuh-orang kampung. Not bad gakla, main sementara tengah jem kan. So, tak terasa waktu berlalu. Sedar-sedar lori dah berjaya di gerakkan. Perjalanan diteruskan ke Kota Padang. Berhenti sekali untuk makan siang dan solat dan ada berhenti juga sekali lagi untuk makan malam. Tiba di hotel jam 11.30 malam. woaha, lama jugak nih!

Balik hotel, terus mandi dan solat, dapat text ajak jalan2 Jambatan Siti Nurbaya. Tak jauh pun dari hotel ni. Tapi, seharusnya kita meladeni rasa penat berbanding rasa pelancong kan? Masa dapat text tu Ita sorang je masih kental nak join. Kak Nora dan Tokie dah baik punya landing. So, its 3-1 sorry Ita. Hehe.

and there its go, the last day at Padang. time to bit farewell again i think.

Oh, btw..

Selamat Hari Kemerdekaan ke 60 Malaysia!!
  Well, shit happened but hey, aku tetap bangga menjadi sebahagian dari mu (^^,)
InsyaAllah, sentiasa ada harapan lebih baik di masa depan #optimis

bersambung..

#petualangKerinci #trippeluhdanairmata #wonderfulIndonesia #gemaselangorbackpackerz

No comments: