Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

27 December 2017

sedikit update disember

Dalam mengharungi kehidupan yang panjang ni, memang tak dapat tidak kita akan sampai satu waktu yang memberitahu kita bahawa kita sedang terlalu penat.

Sampai saat, kita dah tak tahu apa lagi yang sedang kita kejar, apa lagi yang hendak kita capai. Kemana lagi harus kita belok supaya dapat menggapai lagi rasa-rasa bahagia dan indah yang pernah singgah dulu.

Perasaan. Seperti semuanya, ia datang dan ia pergi. Benarlah semuanya tak ada yang tinggal, semua akan pergi.

Alkisahnya, hari ni ada appraisal dengan boss. As 2017 wasn't a good start for me, so do the appraisal thingy. Semakin banyak boss bercakap, semakin mendalam rasanya mencucuk ke dasar hati.

"Bila u tengok orang gembira, u happy tengok. u rasa gembirakan dapat tolong orang? Sama je kalau u buat charity pun. Bila u tengok mereka gembira, u akan rasa puas kan? I buat programming sebab ni, sebab dapat tolong orang. Kalau u fikir pasal system je, u takkan rasa apa-apa, system tu bukan ada perasaan. Kalau u fikir kan dia, u akan stress, tukar mind setting u, fikirkan orang yang akan guna system u, then u akan rasa nak buat dengan lebih baik dan lebih bersungguh sungguh"

Betullah semua yang diperkatakan oleh boss. I've lost myself few times for this past few years. I just knew semua yang boss cakap, malah that what we have been told berulang kali dalam usrah. Still.

its not u, i just hate myself. more.

Iman kita itu berkadar langsung dengan kehidupan kita, bila kita culas dalam memperhatikannya, kehidupan kita juga akan culas dalam berbaik dengan kita.

am hating me, argh!

No comments: