Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

19 September 2018

Kopi O

Sejak akhir-akhir ini, menu minuman panas untuk sarapan aku telah bertukar kepada kopi O. So old fashion isn't it? ok lah, should i say, americano? ahaha.

Semuanya bermula dari kesedaran untuk mengurangkan kadar gula dalam minuman. Sebelum ni, aku memang penggemar kopi (specifically cappucino or latte) Few years back, sebelum masuk pejabat, aku akan singgah ke Seven E untuk beli air kopi dalam tin. Dan banyak kali jugaklah kena tazkirah dengan rakan-rakan chinese ni tentang kandungan gula yang tinggi dalam air tin. Jadi untuk mengelakkan mendengar bebelan mereka aku berubah kepada air panas, tapi masih, kopi 3 in 1! Nescafe atau White Coffee Aik Cheong. Masih di leteri. Tetap tak insaf.

Akhirnya, pada tahun ini aku mendapat hidayah, selepas semakin banyak seluar, tshirt dan baju kurung menjadi begitu sempit untuk di gunapakai.

Jadi langkah 1 untuk kurang kan manis, 3 in 1 disingkirkan. Tak mudah ya, memang tak mudah. Beberapa kali lah jugak aku stop dan kembali ke kancahnya. Tapi keep on doin it. Sampai akhirnya, nah.. sekarang berteman kopi o aik cheong je pepagi. Beli yang jenis peket takde gula tu. Mula-mula dulu buat air pakai gak sesudu gula, sekarang dah kurang sikit la, jadi separuh sudu gula. Belum lagi sampai seru nak get rid terus. Hehe. Cuma, kalau dah minum kopi pagi, lunch tu agak2 nk minum air berwarna, aku order la teh o kosong. haha! Saiko betul.

Air masak 2 liter sehari? ok ini memang belum dapat aku kuasai. Asyik duk terbabas je kerjanya. Bila dah terbabas tu, nak kembali ke jalan kebenaran tu, ya Allah!

Kopi O

Oh, pagi ni, masa aku duk mengacau kopi o aku, tiba-tiba aku teringat pulak Goh. Teringat zaman-zaman kerja macam nak gila dulu. Masa kita semua pakat busy nak setelkan kerja, boss belikan mesin buat kopi. Goh la yang rajin buat kan kopi, selalu order je dengan Goh. Goh dari zaman tu dah minum kopi o takde gula. Amazing bukan?

Kat mana lah Goh sekarang ni, apalah kabar dia. Turn up dia jiran kampung aku je .. budak Teluk Intan, tapi kalau kat pekan ni pun tak pernah berjumpa, harapan la pulak kan nak jumpa kat kampung. Ahaha.

Ok, nak cerita kopi ke nak cerita Goh? Lel.

Walaupun tau Goh takkan baca, but.. Hi Hellen Goh, perhaps im missing you?

Zi Wei, Hellen Goh and me ^^,
Once upon a time when the love is everywhere 💕
Till then.

No comments: