Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

26 February 2019

KorGa (4) the end

Pagi tu, memang semua pengsan aku kira! Dekat jam 7 gak memasing terjaga untuk mengejar Subuh. Aku terbangun pun sebab terdengar suara Afiq. "Bangun bangun, Subuh!" Semalam sampai kemsait, fon aku dah nyawa2 ikan disebabkan pasang lagu on trek kan. Jadi, aku biar fon off, caj dan terus letak dalam beg je. Maka, haruslah alarm pun tak de!

Rupanya geng yang terakhir sampai pukul 3.30~4 pagi. Oh dan, disebabkan aku dan Tokie dah tidur dulu malam tu, maka sekali lagi Fani tersingkir. Ahaha, sorry Fani! Fani ajak Kak Mid teman tidur kat 'surau'. Di pagi yang sendu itu aku pun bertemu lutut ngan Fani dan Kak Mid. Rasa bersalah sebab tinggalkan diorang semalam.

"Sorry korang, sebab tak dapat tunggu korang dah masa kat puncak Korbu"
Mujur diorang ok je! yeay.

Bersama Mid dan Fani!

Bergambar sebelum pendakian turun
Kesian jugak diorang sempat tido kejap je sebab sampai lambat kan. Pagi tu makan sarapan bihun goreng dan roti telur tuna. Sedapnya! Lepas makan berkemas semua, jatuhkan kemah, salin baju dan bergerak. Perempuan gerak dulu, budak laki masih mengemas dapur dan sebagainya.

10.40 pagi kami pun mula bergerak turun menuju ke Kem Seroja. Perjalanan turun setakat ni terkawal memandangkan masa naik dia mencanak, so bila turun, menjunamlah turun. Masa dari Kem Kijang ke Kem Seroja ni aku jalan santai-santai aja dengan Mid dan Fani! Immediate belakang adalah Kak Liza dan Kak Fiona. Kadang-kadang biar diorang lepas, kadang-kadang kami kedepan semula.

Nampak tak baju bertukar? haha. teknik menukar baju ontrek~ fuh.
1215 tengahari kami pun tiba di Kem Seroja. Duduk ambil nafas jap. Nampaklah muka Tokie ngan Reen. Tumpang bergambar kat kamera mahal Reen sama. :)


Lepas rehat 10 minit, pada 12.25 kami meneruskan perjalanan menuju ke balak tumbang. Balak tumbang ni memang popular, kira macam kalau nak tunjuk kat orang kau da sampai Korga, memang kena bergambar kat balak tumbang ni lah. Santai gak jalan ngan Fani dan Mid ni. Tenang-tenang aja.

150 tiba di balak tumbang. Ok yang geng depan aku rasa dah letih kut tunggu kitorang. Aku letak beg dan main air sat, tak makan lagi terus ambik wudhuk dan gi solat dulu. Memang plan nak setelkan solat dulu baru buat benda lain. Habis solat ni, semua pun dah sampai. Geng Hassan macam biasa buka stove, masak air kopi! Oh, bestnya! Walaupun aku tak delah berkenal sangat dengan diorang ni, tapi bila diorang buka stove je dan cakap nak buat kopi, tiba-tiba aku dah duduk mengadap stove depa. Opportunist! (Harap-harap diorang tak simpan dalam hati peristiwa aku sorokkan air 1.5 liter aku masa kat puncak Korbu semalam)


255 petang, perjalanan turun ke kereta pun diteruskan. Masa ni dah semakin crucial ya jalurnya. Bukan apa, sebab dah kebawah ni banyak perlu merentasi sungai. Bila merentas sungai ni, kita memang kena peka sikitlah dengan tagging. Selepas beberapa kali merentasi sungai, sampailah ke satu route yang mengelirukan, masa tu guide dah kat depan, yang tahu jalan plak kat belakang lagi. Kitorang confuse bertiga. Tapi betul2 depan aku ada brader ni, group dia pun sedang turun. Jadi aku follow je lah brader since dia cakap dia da few times naik korbu. Tapi Mid ngan Fani masih tak konpiden. Haha sudah! Maka disitulah kami terpisah. Wahaha. Dan aku jalan pulak dengan Reen dengan Din. 30 minit lagi sebelum sampai ketamadunan, jumpa pulak Hafiq dengan Tokie. Cakap dah, tokie ni bukan calang2, rasa level Nurel ni, rajin cucuk guide.


Rasa macam bawa fotografer sendiri masuk hutan.
500 petang sampailah semula kami ketamadunan. Duduk dulu dekat tempat mula2 kami buat warm up sebelum naik kelmarin. Tunggu semua team sampai sebelum balik ke kereta masing2. Masa tengah tunggu yang lain, Fairus buka beg, keluarkan plastik hitam. Dia tanya siapa ada sampah, boleh masukkan terus dalam plastik hitam tu. Aku pun keluarkan nasi tengahari yang aku makan halfway. (Taktaulah perangai apa, tapi aku perasan semua meal masa trip ni aku makan separuh je kecuali makan sarapan sebelum naik gunung) Aku tenung nasi tu. 

"Elok lagi ke ni eh?" Sebenarnya nak cakap dalam hati, eh eh terkuat pulak
"Cuba kak Sarah cium bau dia" kata ustad
Aku pun cuba menghidu bau nasi yang dah bercampur dengan daging dendeng tu. Hmm, macam dah nak basi. 
"Hmm, macam dah nak bau ni"
"Ok sekarang kasarah cuba cium diri sendiri.. macam lebih kurang kan!" gelak2.
Budak zaman sekarang memang macam ni kan. *roll eyes* Sabaq na.. mung tunggu ustad. mung tunggu!

Gaya kesyukuran keluar dari Hutan. Eh!
Lepas cukup korum kesemua ahli berjaya keluar, kami pun angkat beg untuk ke kereta masing-masing. Maka, di kesempatan ini aku pun memberikan hadiah2 persahabatan kepada rakan2 di gunung. (Lebihan snek2 aku banyak la plak, so kita bahagikan sama rata kepada teman2 di perjalanan)

Dari berapa buah kereta yang keluar, ada 1 yang tinggal, kereta Sadam, Naim dan Hassan. Diorang nak mandi dulu kat sungai tepi tu before keluar. Jadi kami tinggalkan diorang dan menuju ke masjid.

Bukan main happy lompat tu, en? Bergambar dengan empangan
Alhamdulillah, semuanya selamat dan tiada kecederaan pada line up. Selepas maghrib, kami singgah makan di Restoren Johan Clasic, sambil menekuni sejuzuk kisah dalam hidup Mid, takpe Mid, perih juga akan pergi, seperti kenang2an yang indah hari ini juga akhirnya akan hilang jua. Mari kita meneruskan hidup dengan sederhana ^^,

kasi rewind sikit.
Menghampiri Maghrib, nampak kereta ustad memasuki perkarangan masjid. Ustad dengan Hafiq dan Abg Zairi katanya ke balai polis nak maklumkan yang semua line up dah keluar dari hutan. Rupanya, diorang lencong ke masjid lain tumpang mandi dulu sebelum datang ke masjid ni untuk solat maghrib. Ustad melintasi aku dengan tangan menutup dagu.

"Ha apehal tu ustad"
"Tercukur dagu kak, akibat cukur tak tengok cermin"
"Tu tanda tu ustad, jangan rajin sangat duk penaya orang" haha
"Minta maaf kak Sarah" sengih2 dan berlalu.

Ok, done! Berakhirlah kisah Trip Korga jangan diduga CNY. Sorry hanya dapat update selepas 11 hari. LOL! Acah2 bz sikit, alkisah directly lepas korga aku balik kampung sambung cuti. Masa cuti tu dapatlah buat 3 episod je, lepas tu wiken selepasnya ada foodgasm dan jushiking. lepas tu bersambung plak next weeknya dengan gus, justalk dan daurah. Begitulah menyebabkan kelewatan ini. Nanti aku smbung citer2 lain plak ek fan! Jangan sedih2. Meski dah banyak medium sosial yang lain, tetap aku tak melupakanmu blog, walau tak seaktif dahulu.

Overall aku kira trip korga ni ok jugaklah, sebab balik dari korga ni takdelah teruk sangat kecederaan kaki. Maybe sebab directly after turun, terus dipaksakan kaki recovery walk kat Ikea Cheras. Wahaha! Takde la rosak sangat tapak kaki atau lutut, jalan pun tak kengkang. Alhamdulillah. The only sad story adalah aku tertinggal kasut kat masjid, dan haruslah tidak ditemui sebab aku hanya dapat datang masjid tu balik selepas 2@3 hari kemudian.

Ok geng, till then! Nantikan next post ya.

1 comment:

Sutera Maya said...

Wow baru tau kaka Sarah punya blog ... Nice....👍👍👍 Dari episode pertama, sy duk wonder....awatla kakmid yg disebutnya.... Geng trio X dipanggilnya kak plak....haish...haha... Nasib la post terakhir ni atleast ad nama mid without kak....haha.... Dan baru tau rupanya hafiq tu tua dari saya rupanya ....