Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

18 June 2019

The innocent Ica

Semalam pergi beraya ke rumah Kak Ina. Lama dah tak pergi rumah Kak Ina dekat sebulan lebih. Almaklumlah busy menghadap Ramadhan bersambung pulak dengan raya. Mujur Kak Ina offer rumah untuk usrah. Dapatlah datang rumah Kak Ina.

Sementara menunggu ahli usrah yang lain, aku pun bersama 2 lagi rakan duduk santai di ruang tamu Kak Ina sambil melayan rancangan TV3 masa tu. Tengah syok menonton Miha sampai dengan anak dia Ica, 6 tahun.

Selepas bersalam-salaman dengan Kak Djah, Miha pun berbasa basi.
"Ke akak pregnant?"
Sebelum Miha tegur aku pun tergerak jugak dalam hati, tapi malas nak tanya. Perut dia nampak buncit sikit tapi macam lain plak bentuk dia. Ehehe. Takpe, kebenaran kan pada akhirnya akan terbongkar jua. Maka sengaja aku menyampuk.
"Obvious kut perut kak Djah"
Sambil senyum kak Djah membalas "Haah, dah 4 bulan dah"
Miha tiba-tiba attack aku "Hang tu, berapa bulan dah" saja nak merujuk kepada perut aku yang buncit lah tu!

Tiba-tiba lepas tu Miha tergelak, sejurus selepas Ica berbisik bisik dengan dia. Dengan gelak tersisa, Miha bagitau
"Ica tanya, auntie Sarah nak ada baby ke umi?"

Grrr.. apa yang hang ajar anak hang ni Miha.

"Aah ada baby Ica, tapi belum keluar lagi. Nanti dah keluar auntie Sarah tunjuk k!" layann..

Nampaknya serius sangat masalah pembesaran perut aku nih.

Ok, jom kempiskan perut!

(Nak kurus ni zikir dah dekat 2 tahun, tapi bersenam punyalah malas. Kau ingat ni syurga? zikir je terus menjadi nyata?)

Oklah sekian bebelan gue di Syawal yang menuju pertengahan ini. Tabahnya korang membaca!
ha ha. kbye.

14 Syawal 1440H.
Kg Baru, KL.

No comments: