Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

23 July 2019

Pencen.

"Bye, kak last day hari ni" ujar Kak Kim sambil menghulurkan tangan.
"Akak umur berapa eh?" laju je soalan aku, sebab dari semalam aku sedikit ragu dengan umur Kak Kim. Nampak segak dan sihat lagi, rambut pun masih hitam.
"60 dah" jawab Kak Kim.
"serius lah? kak Kim tipu!!" tiber je nak emosi kan. Haha!

Tapi serius kak Kim tak nampak pun macam umur 60. Kalau around 50 boleh percaya juga. Aku ingat dia pencen option. Rupanya memang pencen wajib lah gayanya tu.

Tak abis-abis nampaknya cerita orang pencen kat sini. Bukan kat sini je, ayah pun baru pencen bulan lepas. Dah banyak muka baru juga masuk pejabat akhir-akhir ni. Sama ada pengganti kepada yang lama, ada juga yang sekadar membuat latihan industri untuk melengkapkan senarai yang perlu untuk diploma/ degree diorang kat sini.

Bila tengok orang pencen ni, rasa sedih pulak. Terbayang pulak masa mula-mula kerja, perasaan masa tu, bersemangat, seronok, dapat kawan baru, dapat motivasi baru, harapan untuk terus hidup. Tapi through out the years, semua benda tu pudar. Kawan-kawan ramai yang berhenti dan bertukar kerja. Sama ada tak selesa dengan boss, atau pun gaji tak cukup, boleh jadi jugak mencari excitement baru dalam pekerjaan. Tak ramai kan yang boleh tahan dengan same routine. Jadi tukar kerja adalah satu jalan untuk menemui lagi semangat baru.

Sedar-sedar, tinggal kita je yang sendiri masih teragak-agak nak pindah kerja atau nak meneruskan juang di lapangan kerjaya di pejabat yang sama. Perasaan ketika itu? Wah, boleh tahan lonely. Nasib baik akhirnya di pindahkan ke client site. Jumpa muka baru, dan sedikit semangat yang baru. Harapan kan yang menjadikan manusia kekal melangkah.

Duk tengok pakcik/makcik yang masih bekerja @ pindah kerja. Aku terbayang, makin lama makin lonely nya perasaan. Ada juga aku sembang dengan kawan-kawan yang pindah kerja. Dapat colleague budak-budak muda. Kerja laju, hitech lagi dari kita yang nak hampiri warga emas ni. Lepas tu pulak laras bahasa dah tak sama. Susah jugak nak mingle around.

Sampai usia emas kelak, pencen. Tengok kak Kim, datang salam setiap sorang sendirian.

Kesimpulannya?

Perjalanan hidup ni memang Allah dah design dah, usia muda untuk kita rasai kegembiraan. Banyak benda baru yang kita ingin dan berani untuk mencuba di usia muda. Adrenaline Rush katanya. Allah nak bagi kita rasa kegembiraan2 juga kenikmatan2 yang ada kat dunia. Tapi perlahan-lahan Allah ajarkan perpisahan/kehilangan. Supaya kita sedar, yang semua bahagia akan berakhir. Semua rasa yang kita pernah fikir kita punya tak lagi milik kita. Macam mana rapat pun, macam mana kuat pun, Allah akan rungkai kan nya sikit sikit. Untuk persediaan kita menujuNya secara bersendiri kelak.

Tu mengikut pandangan aku je lah yang masih jahil tentang hikmah Allah yang terlalu banyak dan sukar untuk ditafsirkan ini.

No comments: