Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

11 September 2019

Pre Tahan 2.0

Projek Tahan ni dah start since hujung 2018. The idea came after Trip Silipat Thailand (which is aku tak ikut pun trip ni). In fact, pada permulaan cerita aku memang excluded dari senarai pun. Sebab dari awal lagi aku dah pernah mention kat Tokie yang aku takde intention nak pi Tahan. Tapi tu lah kan, macam mana jalan takdir berputar dan aku teruji dengan kata-kata sendiri. Wuhu.

Semenjak dari itu, maka series of training pun giat berlangsung. KorGa, Datuk, Angsi, Gasing, Tok Wan, Tok Nenek, GapUluSemangkuk sehinggalah Basic Camping yang berlangsung beberapa hari sebelum Trip Tahan. Persediaan fizikal di perkukuhkan tak lupa juga persediaan peralatan dan ration makanan.

Tahan ni, banyak juga drama sebelum tarikh. Line up tarik diri, normal lah ni kan? Cuma yang gelabahnya, yang biasa (baca: hardcore) handle camping pun tarik diri. Ok tu satu hal, hal yang lebih meruncing, bila isu jugak dengan guide Taman Negara. Hahahaha, ni kelakar. Hampir-hampir route Merapoh - Kuala bertukar nak jadi Kuala - Merapoh. Huarghhhhh.. Kritikal part ni sampai terpaksa gaklah mengganggu ketenteraman Nizam yang sibuk menjalani ibadah haji. Huhu.

Ala kulli hal, thats how the journey begin! 

Bersama ketidaksempurnaan kita, kita mulai juga pengembaraan yang telah kita susun.
Perjalanan ini, bukanlah perjalanan untuk menawan puncak Tahan.
Tetapi perjalanan ini, adalah perjalanan kita untuk menawan diri kita sendiri.

#gemaselangorbackpackerz
#triptahantakmenahan
#pewaibergema

No comments: