Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

12 March 2012

Kesempatan untuk bersyukur.

Sebenarnya hari ini agak lengang dengan aktiviti sendat kebiasaan ofis. Kerja-kerja utama semuanya telah selesai minggu lepas. Pagi ni, hanya perlu perbaiki beberapa laman sesawang tersalah font dan margin.

Masa senggang sebenarnya tidak di nafikan adalah paling berbahaya! aiyark.. seharusnya diisi sebaiknya kan? hurm.

Ok, what to say? minggu lepas adalah hujung minggu yang panjang dan penuh. Bila aku refer as hujung minggu adalah panjang. Kebiasaanya ada kaitan dengan masa hujung minggu yang sangat fully occupied. Banyak peristiwa berlaku. Yang gembira yang tak gembira semuanya bercampuran. Untuk segala yang boleh di kira sebagai amal, redha Allah juga yang aku harapkan. Untuk sisi-sisi yang tak berapa nak gembira, bolehlah aku anggapkan sebagai satu nasihat dan juga kafarah keatas dosa-dosa yang bertebaran.

Hidupkan macam roda.

Oh, meski apa pun, berita mengenai kakak bilik yang mengidap leukimia belakangan ini memang betul2 memberi insaf kepada aku. Sungguh jika nikmat sihat tu Allah nak ambil balik, memang kita tak dapat nak predict pun. Kejadian yang menimpa Kak Syazana benar-benar membuatkan aku lebih mensyukuri nikmat sihat. dan, perlahan-lahan cuba menyingkirkan sikap normal manusia yang sering menghitung kira nikmat orang lain, dan membandingkan dengan diri sendiri.

Bersyukurlah, teruk apa pun sesuatu yang menimpa kita, ada lagi yang mengalami keadaan lebih teruk dari kita.

nota kaki: pagi tadi aku baca dinding kak bizu, keadaan Kak Syazana makin tenat. Dia dah koma sejak semalam dan pace jantung makin slow. Ya Allah, kau berilah yang terbaik buat Kak Zana.

update: kak Zana kembali ke rahmatullah jam 8.40 mlm, 12 Mac 2012

No comments: