Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

31 March 2015

Esok dan GST

Sebenarnya last few months aku ada pegi talk pasal GST nih. Ada beberapa reason konkritlah kenapa aku pergi talk regarding this. Antaranya:

- dah lama aku dengar pasal GST, tapi tak dan nak membaca. Jadi kesempatan ada talk kena manfaatkan
- lokasinya makaih dekatnya ya ampun, kat UM yang 10 minit jer dari rumah :)
- speaker dia la (ofkos) iaitu Rafizi Ramli dan Ust Zaharuddin
- mencari sebuah penjelasan

Ahaha, reason yang paling tepat sebenarnya adalah yang last sekali tu.

Banyak informasi yang diperolehi sepanjang talk. Idea GST ni pun sebenarnya dah di bincangkan baik buruk dia sejak sekian lama. Now baru implement. Biasalah, new things come with pro n cons.

Apa yang boleh aku pointkan secara ringkas ttg GST: 
Kebaikan - dpt membantu meningkatkan ekonomi negara dan mengembalikan reputasi kewgn malaysia pd pndgn dunia (jika dan hanya jika dilaksanakan scr beramanah) 
Keburukan - Konsep pukul rata. Org miskin pun dikenakan kdr cukai yg sama dgn org kaya. Bakal meningkatkan jurang ekonomi, miskin semakin miskin, kaya semakin kaya. 
Kesimpulan saya.. sekiranya rasuah dan penyalahgunaan kuasa tidak diperbetulkan berilah cukai apa pun tidak akan berguna.

the problem is the root, but we keep beautify the branch. what for? 
- 11 Mac 2015, Facebook
Esok 1 April, dan lembaran baru bakal bermula. Oh ya, by the way.. aku mahu promosikan juga program yang akan berlangsung Khamis ni.. ingat tak i talk about Bouazizi semalam? Tau tak siapa dia? Jom reramai.


till then, hello April!

No comments: