Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

11 April 2016

The Explorace & Caving @ Batu Maloi

Minggu lepas, berjaya juga akhirnya caving kat Batu Maloi nih. Aku first time dengar tentang Batu Maloi adalah masa hiking naik CBL last time. Masa tu Along la yang cerita, dia pergi trip ke Batu Maloi RM50 per person time tu. Sejak masa tu aku pun terpikir2 juga la bila la dapat pergi. 

2 tahun kemudian... 
(ahaha, lama gak kan. So, kalau ada keinginan tu, bolehla berusaha for it, cepat atau lambat InsyaAllah boleh tunggu, kan?)

Ok. Perancangan aku kira agak panjang jugala untuk menghasilkan program semalam. Sebaik saja tamat Broga? ya aku rasa. Perbezaan kali ni, aku tak terlibat secara langsung tentang program. Hanya di beri tugasan untuk jadi fasilitator kumpulan. 

The program went well. Start berkumpul di RnR Seremban, untuk yang terlepas, kumpul lagi di exit Simpang Ampat. 

Lepas tu, bergerak ke Pekan Air Mawang. Dari sana, the program start.

Terima kasih la Mirul kerana memilih sy menjadi fasi kumpulan anda >.<


The Explorace (Day 1)

Seharian bersama the Avengers Go! (9.30 pagi- 4.20 petang) Alhamdulillah berjaya memperoleh kejayaan.. (walaupun hamper semua kumpulan sama je) Credit kepada ketentuan Allah, kerjasama pasukan & 2 adik yang misteri. (sayang sekali tak ada siapa tangkap gambar adik tersebut)

the checkpoint: Balai Polis, Kedai Ayam, Kedai Makan Rimba Angsi, Sekolah Kebangsaan Nuri, Buaian, Masjid Kg Tanggai, Klinik Kesihatan Betong, Signage Batu Maloi.

Lelah berjalan belum pun lega,
Jauh berjalan abang dan kakak,
Barang disana siapakah empunya,
Boleh kah pinjam untuk memasak.

Final task untuk hari pertama adalah, sembelih ayam. Muka para jejaka Avengers Go! semua da berubah riak. Dan sepakat semua tanak sembelih. Tapi lepas di push berkali - kali, Mirul dan Zaidi sudi nak sembelihkan ayam. 

Tapi last sekali ada satu ayam lebih, several AJK pakat duk suruh aku tetapi peluang nak sembelih ayam tak dapat di gunakan dengan baik, gigil tengok ayam dan pisau! So, mampu pegang ayam jer.  


Untuk dinner, kumpulan aku kena masak Kari ayam. Ahaha, macam tak tolong apa pun. T.T bijak menyelit dan hilang. Aku hanya tolong entertain ahli kumpulan dari memberi air ketika diorang sibuk membuang bulu ayam, sehinggalah menghantar cucur kepada para pemasak masa diorang memasak.

Malam tu ada penyampaian hadiah kemenangan. Ahaha. 


The Caving (Day 2)

Hari kedua berlangsung dengan baik. Malam tu ada nebes jugak la, tido dalam khemah (almaklumlah, pagi tu baru dengar citer orang baru balik YB. So nak tido duk terbayang-bayang plak. haha) 

Pagi tu dimulai dengan Solat Subuh berjemaah dan mathurat, kemudian diikuti dengan sesi taaruf + sharing. 7.45 bersurai dan sarapan. 8.30 mula dengan warm up dan taklimat dari BMM. 9.15 mula caving.

Start je terus masuk air paras pinggang. gugugu.. sejuk. Orang selalu compare kan kata Batu Maloi dengan Gua Tempurung, dan kata yang Batu Maloi lebih seronok dan best. Bagi aku personally, both ada keunikan tersendiri. Sebab aku tak rasa both this gua ada dalam kategori yang sama. Tapi kalau nak compare, Batu Maloi boleh la di bezakan dengan Gua kat Ulu Tamu yang kami pergi last year. Dan haruslah Batu Maloi lebih best dan mencabar. 4 jam kut keluar masuk! Ahaha. 

Kalau masa gua tempurung aku jatuh terhantuk kepala ke batu, kali ni aku jatuh jugak. Haish. Kali ni jatuh terduduk. Memang sujud syukur sangat sebab terduduk atas batu, cerita dia aku punya kaki tak leh grip next batu, dan tangan tak sempat dicapai oleh orang depan. Alhamdulillah tak de kecederaan serius T.T

rumah Maloi katanya.

the AJK (yang tinggal sehingga akhir) 

group photo!

persembahan khas dari AJK

Over all the program 10 bintang! Mastermind should get credit for the running order. (terasa macam peserta instead of fesi! haha)

Sebuah lagi projek dari #gemaselangorbackpackerz

No comments: