Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

20 June 2016

Novel Cinta Boy

Sudah lama rasanya tak baca novel cinta. Rasanya kali terakhir aku baca novel cinta ni masa tahun satu kat UM dulu. Lepas tu most of novel yang aku baca adalah menjurus kepada keagamaan. Sebab rasa macam membazir masa. Entah kenapa dan mimpi apa, aku dah terjebak sekali lagi dengan novel cinta nih.

Tajuk buku: Sepasang kekasih yang belum bertemu, boycandra

Semalam masa iftar, aku bawa buku ni. Sambil catch-up tentang life dengan kakak cantik. Aku tunjuk buku ni, pantas dia membalas.

"Akak tau, mesti tentang cinta kepada Allah kan.."

MashaAllah sistur, muka cantik, hati bersih. Subhanallah! Moga cepat lah di dampingi lelaki soleh. ^^, Numbers of guys that left you weren't meant to be for you sisturr.

Aku tarik buku dari dia, sengih kecil. Polos nya kau kak.

"Taklah kak, ni cerita cinta lah"

"Oh ya ke?"

Ok berbalik kepada novel ni, alkisahnya sekembalinya aku dari Jogja bulan lepas, aku ada membeli satu karya boy. Tajuknya sebuah catatan pendek untuk cinta yang panjang. Aku kira buku tu keren. Best. Terutama bahasanya, indah! Jadinya, bila aku dengar kawan aku nak order buku-buku boy dari seseorang yang akan ke Jakarta, aku pun memesan beberapa lagi buah buku termasuk yang ini.

Tentang novel ini aku kira tidak kurang kerennya. Bahasa masih indah. Terbawa oleh bahasa. dan tak dapat dinafikan lagi kecanduan bahasanya sehingga aku mampu menghabiskan dalam tempoh 2 hari! Aha, kira abis bagus lah tu untuk aku yang dah jarang membaca nih.. !==

Penyelitan kisah fakta sikit sikit tentang Pulau Sikuai di Padang dan Pantai Lampuuk di Acheh adalah satu langkah yang menarik untuk Explore Indonesia ^__^ Strategi kali ya? 

Selain dari itu, 

Hmm, ternyata baca buku novel cinta melayu yang agak kebaratan, jadi rindu pada novel islamik. 

Tetapi jika kalian mampu membaca dengan hati, terdapat banyak hikmah yang boleh kita pelajari insyaAllah. 


1 down, a lot more to go.. ahahahaha~ ntah bila agaknya boleh habis baca semua buku. 

#15Ramadhan

No comments: