Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

14 April 2019

Teh o Panas

Kelmarin masa kak Siti merebus telur untuk majlis kahwin Fikri, ayah dah pesan siap-siap,

"Siapa nak kentut kena kentut kat luar rumah"
"Ow mak, nak kentut kena siap pakai tudung bagai" balas Jiha.

Teringat pula kejadian masa di Eropah awal tahun ini. Aku taktaulah disebabkan perubahan apa. Mungkin disebabkan cuaca dan perubahan masa. Tambah pulak awal-awal tu kami tak biasa lagi cari dan makan di kedai. Jadi banyak bawa bekal Brahim dari hotel. Tapi sebabkan untuk makan tengahari, end up nasi yang dah siap masak tu kesejukan dah masa kami nak makan. Jadi perut masa tu, keep on bunyi. Tak pernah lagi aku dengar perut yang berbunyi dan berpanjangan seperti sewaktu di Eropah tu. Bila perut berbunyi maknanya dia tengah anginlah kan.

Bila angin, maksudnya? kena lah lepaskan kan? haha. Aku pun kentut je la macam biasa. Oh no! Dan roomate aku time tu begitu marah sekali.

"Eeee busuknya! Lain kali nak kentut, gi toilet"
aku tak ingat apa aku balas, tapi lepas tu dia sambung
"Awak jangan main-main ya, sebab kentut pun ada pasangan yang bercerai"

Peh. Sebegini sekali kesan kentut ya. Serius sekali rasanya ketegangan ketika itu. Haha!

Oh kenapa aku cerita pasal kentut plak ni kan. Sebenarnya sekarang ni tengah sakit perut bersangatan. Aku syak ada keracunan makanan ketika kenduri Fikri semalam. Lalat kat dewan tu bukan main raksasa lagi. Hari ni elok je aku tidur tengahari, tiba-tiba aku disergah rasa sakit yang mencucuk di bahagian ulu hati. Mula-mula ingatkan sebab makanan tak lawas, tidur lepas makan tengahari. Tapi rasanya dah lama jugak selepas makan tengahari aku tidur tu.

Dan nak dijadikan cerita, 4 beradik kami diserang sakit memulas ni. Maka toilet menjadi tempat penting petang ni. Oh, waktu2 perut macam ni, dapat kentut/ muntah memang suatu kenikmatan sangat, Betulkan?

Maka, suka aku katakan kentut adalah sejenis blessing in disguise. hehe.

Sempena 3 orang anak perempuan mak yang dirumah ni dilanda pemerutan, makanya mak sediakan teh o pekat panas2. Ah, nyaman sekali!

(Aku pun tak paham kenapa cerita kentut ni bukan main senang nak taip dan lancar je untuk di post, ada 3 kut post tentang program GSB sangkut kat draf)

2 comments:

Keon Safaai said...

rasa nak tuju lagu...hahahhaaha

Miss Tabassam said...

Ni post santai lawakk....hahah