Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

12 November 2009

Peringatan buat Sang Hati

Subuh ini..

aku baca Mushaf yang ditinggalkan kekasih Allah beribu tahun yang lampau. Namun belum sempat ku telitikan terjemahannya.. sekadar memperdengarkan bacaan.. biar tenang hidup hari ini..

Pagi ini juga..

entah mengapa aku menjadi marah buat kesekian kalinya. berontak sang hati barang kali.. maka, jangan cepat melatah.. aku cuba mencari tenang sekali lagi. Lalu mushaf hijau itu kegapai.. terjemahan bacaan subuh tadi aku teliti..

[Al-Isra' : 53] Dan katakanlah kepada hamba-hambaKu, Hendaklah mereka mengucapkan perkataan yang lebih baik (benar). Sungguh, setan itu (selalu) menimbulkan perselisihan di antara mereka. Sungguh setan adalah musuh yang nyata bagi manusia.

Ayat ini membuat aku berfikir kembali.. tentu sekali rasa amarah ini hasutan syaitan. Untuk aku bersangka-sangka dengan saudara kita seIslam.. istighfar.

[Al-Isra' : 63] Dia (Allah) berfirman, "Pergilah, tetapi barang siapa diantara mereka yang mengikuti kamu, maka sungguh, neraka Jahanamlah balasanmu semua, sebagai pembalasan yang cukup.

Nauzubillah.
Sungguh aku takut seksaan Mu yaAllah. Moga peringatan hari ini.. menjadi ruang pandu hidup aku seterusnya. Berbaik sangkalah sang hati. Menjauhlah engkau dari bersahabat dengan syaitan.

Nepiege.
12.06pm

2 comments:

Ahya said...

benar. amarah di hati ini hasutan syaitan. selalu kita lupa.
terima kasih sarah, kerana mengingatkan~ ;)

ladygirl said...

sempat lagi kamu post blog ye..
btw, saat ini kamu ada dlm bilik miting..dan sy sdg tunggu turn dgn pnoh debaran..satg kamu keluar baca ni, jgn lupe doakan utk sy..hehe..
semoga kite sama2 dpt meng'counter back' soalan2 panas dlm bilik miting :D