Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

29 June 2012

belajar dari bola

Di Subuh yang kedinginan ini, tiba-tiba aku terkenangkan zaman sekolah rendah. Masa dulu, yang tidak dilengkapi dengan kecanggihan teknologi, kita belajar dengan semua yang ada disekeliling kita. Semuanya menjadi penyebab ataupun 'learning tool' Semua boleh jadi bahan pengajaran. kan?

Randomly aku teringat tentang seorang guru Sains bersamaan guru kelas tambahan aku masa darjah enam. Cikgu ni bukan sekolah aku melainkan dia dengan sukarela bersekongkol dengan beberapa orang guru untuk bagi kelas tambahan pada kami. Sedihnya aku tak dapat nak recall nama dia. Mungkin boleh lah nak tau, jika pergi tanya balik Cikgu Zam a.k.a penyelaras untuk kelas tambahan tersebut. (Ah, semua yang hadir kelas tambahan tu pasti sudah menjadi somebody hari ni ^____^ Betapa jauhnya masa lalu!)

Berbalik kepada Cikgu Sains,

petang yang damai tu beliau ingin terangkan tentang fasa-fasa bulan. Jadi dia nak lah tunjukkan contoh so kita boleh ada clear image macam mana fasa bulan ni terjadi. Pada sudut macam mana, bulan akan jadi bentuk bulan sabit, separa dan penuh.

"Siapa ada contoh untuk kita buat simulasi?"

Maka beliau keluarkan syiling 50sen. kemudian menyambung. "50sen ni pun boleh jadi contoh, tapi nanti tak berapa tepat, sebab syiling ni bulat tapi bukan sfera macam bulan"

Entah macam mana cikgu ternampak satu bola kecil dalam bekas pensil aku. "Ha, pinjamkan cikgu yang tu"

Maka aku serahkan, bola lutcahaya berwarna putih itu. "apa ni?"

"saya keluarkan bola dari deodorant cikgu" ^____^

hehe. Maka kami pun belajar fasa-fasa bulan dengan alat bantu mengajar iaitu bola deodorant tu. dan tak salah lagi, semenjak dari hari itu aku mendapat pemahaman yang jelas tentang fasa bulan.

Terima Kasih Cikgu!

*post ini bersempena dengan hari guru yang telah lama berlalu. Selamat Hari Guru cikgu-cikgu semua!

No comments: