Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

26 May 2016

Belajar mengatakan TIDAK.

All this while, I always come with idea.. go with the flow.

Ikut flow ni seronok, sebab kau just follow je kemana arus membawa kau pergi. Tak perlu lah kau nak hold akar2 ketat2 sebab nak against the flow kan. Tips dia mudah, banyakkan berkata..

[boleh. eh ok jugak. jom. betul! molek sangat tu. on! beres. marilah saya tolong.]

Itu semua contoh ayat yang membawa kepada go with the flow. Tapi bila dah lama sangat kau go with the flow, kau akan mula rasa macam eh, banyak pula benda kena buat. dan ayat kau akan bertukar sikit.

[boleh tapi lambat sikit. ok, tapi petang sikitla aku sampai. ok kut.]

perlahan-lahan perkara macam ni akan terjadi juga. Sebab? memang life like that. Tak kan kau mampu nak pegang sampai 10 post dalam sesuatu masa? (aku rasa kau boleh, aku jer x sebab memang ada managing problem)

Dan, sampai saatnya.. kau perlu belajar untuk mengatakan NO.

walaupun begitu susah sekali, belajarlah untuk mengatakan tidak. sebab kadang-kadang bila banyak sangat perkara. kau mula mempersoalkan, dimana ikhlas kau. apa sebenarnya niat kau bila buat perkara tu. apa objektif aku untuk berada dalam gerakan ini.

Jadi aku kira, mengatakan tidak adalah suatu langkah bijak untuk kau memaksimumkan tenaga dan belajar untuk fokus.

Namun demikian ada satu yang aku takutkan, apabila berkata tidak menjadi satu kebiasaan. hurm.

menakutkan bukan?

Marilah bermuhasabah. Jom?

No comments: