Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

10 October 2016

Ayat-ayat Dzikr

Beberapa hari yang lalu aku telah me'layan' siri berita dari Al Jazeera English. Amazingly, it were quite good! Bermula dari aku terlihat satu link tentang Kes Atlantuya, lalu meleret lah ke beberapa lagi yang aku tonton. Kalau korang nak tengok boleh lah ^^, aku beri link seperti dibawah.

1. 101 East - Murder in Malaysia
(Kisah Atlantuya yang sering dirahsiakan media utama. Wartawan ni berjaya la jejaki orang yang mengenali Sirul di Ausie)

2. 101 East - Malaysia's Gang Menace
Kisah geng-geng India di Malaysia. So dari sini bolehlah kita renungkan macam mana India akhirnya boleh turn out jadi gangster. Dan tak dapat dinafikan most of politician pun menggunakan khidmat mereka, samada nak jadi bodyguard atau pun kerja-kerja lain yang tak diberitahu.

3. 101 East - Malaysia's Unwanted
Cerita tentang refugee yang berlambak kat Malaysia nih. Kehadiran mereka ni kat Malaysia banyak mendatangkan pelbagai pandangan berbeza-beza. (Penjenayah di kaca mata polis, kesian dimata marhaen) Refugee kat Malaysia ni tiada hak bekerja dan belajar ye kawan-kawan. So fikir2kan lah.

4. 101 East - Sabah's Invisible Children
Ini pulak tentang, anak-anak dan parent mereka. Yang masuk Sabah samada dari Philipine atau Indonesia dan hidup di Sabah. Bukan penduduk tempatan. Sekarang ni dah beranak pinak. Jadi, setiap kali polis buat ambush, berlari-larilah mereka menyorok. Ada beberapa kes juga mati sebab lemas, menyorok bawah kolong.

Cerita-cerita realiti Malaysia ni membuka mata aku tentang Malaysia, dan tentang banyak perkara. Walaupun most of it dah biasa dengar dari mulut ke mulut. Tapi bila di videokan macam ni, rasa sensitif tu lain macam pulak.

Ok, habislah cerita tentang tontonan aku, korang kalau minat bolehlah pi usha. Kalau tak pun takpe, isi tajuk karangan hari ni baru nak bermula kat bawah ni >.<

*

Sekarang, aku dah start kelas. Kursus Pengajian Al Quran kat Akademi Pengajian Islam (API) UM. (Akhirnya dapat lah jadi budak API, setelah sejak dulu masa degree orang selalu salah anggap aku budak API. Ahaha~)

Dalam kelas kelmarin, baru pengenalan tentang nama-nama lain AlQuran. Antara nya, adalah dzikr ni lah. Ayat-ayat alquran adalah bagus untuk di amalkan menjadi zikir harian. Maka ustaz beri senarai ayat Alquran yang bagus diamalkan pagi dan petang. Banyak lah kebaikan jika istiqamah mengamalkan nya. Ayat yang diberi adalah seperti berikut.

1. Al Fatihah 1 -7
2. Al Baqarah 1 - 5
3. Al Baqarah 255 - 257
4. Al Baqarah 284 - 286
5. At Taubah 129 (7 kali)
6. Ar Rum 17 - 19
7. Al Hasyr 22 - 24
8. 3 Kul (3 kali)

(Ayat-ayat ni semua, kalau perasan adalah part of ayat-ayat di dalam Bacaan Mathurat Kubro)

Terdapat banyak kelebihan jika mengamalkan ayat-ayat nih. Kalau kita tengok Al Baqarah ayat 255 tu memang terang nyata Ayat Kursi. Seperti yang kita tau ayat kursi ni terkenal sebagai ayat pelindung.

Jadi di kelas, ustaz share kan satu kelebihan dari banyak2 kelebihan yang lain. Iaitu, ayat dari Surah Al Hasyr tu, ayat 22 - 24. Kata ustaz, jika kita mengamalkan ayat ni pagi dan petang setiap hari, Allah akan menurunkan 70 ribu malaikat untuk menjadi bodyguard kita. Dan sekiranya, kita mati, di jamin syurga. Boleh rujuk tafsir Ibn Kathir tentang ini, dalam tafsiran surah Al Hasyr.

*

Dan,

dapat tak kaitan cerita aku sekarang?

Ahaha, kaitannya.. sebenarnya tak payah susah2 kita nak hire bodyguard muka gengster badan ketul2 untuk menjaga keselamatan kita. Amalkan ayat ni je. Allah sendiri akan hantarkan bodyguard, bukan sorang 70 ribu pulak tu!

Maka, benarlah, kalau kita ada Allah, kita dah tak perlu yang lain.

Subhanallah.

Bila agaknya boleh dapat memiliki hati selapang itu, meletak Allah untuk segala-galanya.
Segala-galanya...

No comments: