Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

29 August 2017

Kerinchi sebuah ujian - Part 2

Kota Padang meminjamkan pemandangan-pemandangan indah tanah tinggi yang menyegarkan. Sesekali angin lembut yang bertiupan dari perbukitan, memberi kenyamanan yang luar biasa. Sejuk, tetapi tak begitu mendinginkan hingga menggigil. Sederhana yang menenangkan.







Selain dari singgah di TransMart, Petualang Outdoor, Masjid Raya Sumatera Barat, Rumah Makan Pauh Permai, dan Pecel Lele Mas Mon (sedapnya murtabak Mesir), perjalanan di teruskan menuju ke Homestay di Kerisik Tuo, Jambi.

Homestay (Pondok Hunian) Keluarga Timan (berhadapan Kebun Teh Kayu Aro)

Kami tiba di homestay ketika gelap telah pun pekat membelit malam. Sejuknya, subhanallah! Pantas menggamit ingatan terhadap rasa sejuk saat menginap di Homestay Ananda, New Selo setahun yang lalu. Persis! Iwan dah bagitau sebelum tu, tak payah mandi, solat dan terus tidur. Masa Iwan cakap tu masih rasa berkeras nak mandi, tapi bila dah sampai... ok saya terpaksa bersetuju dengan Iwan!

Pagi itu, sebelum mengerjakan solat Subuh siap-siap aku memandikan diri. Jangan fikir sangat kesejukan, insyaAllah anda mampu melaluinya. Hihi.

Nas-gor buat sarapan, sedap!

Sebelum baju bertukar rupa, kena snap pic dulu




First time aku begitu lengai ketika pendakian. Biasanya memang lengai pun tapi koman-koman mesti log perjalanan. Kali ni, nak angkat fon masukkan log pun rasa membazir tenaga. Haha! Mental teruk kah? Ok, try la korang.. tengok nak mental ke tak nak. Masuk-masuk je terus mencanak like forever. Langsung tak de diskaun.

Lebih mendukacitakan, tanah memang teruk, selut! Baru lepas hujan, dan baru lepas hari kemerdekaan Indonesia. Dengarnya, sebelum kami naik ada 1000pax ambil permit untuk naik Kerinchi. zzzz.. Memang hancur track.

  

Masa mula tu, gigih gak lah mengelak elak selut sana sini, dah half way memang tak dapat nak elak dah. Sampai ada part selut hampir merampas kasut aku lah citer dia. Few month sebelum pendakian, aku dah pernah tanya Su tentang Kerinchi, lepas penceritaan dia memang aku down dan tawar hati sikitlah nak pergi. Tapi dah booked kan. Beberapa hari sebelum ke Padang pun aku ada text Kinah,

"Tough jugak Sarah Kerinchi ni.." kata Kinah.

Aku hanya memperbanyak doa agar Kerinchi berbaik dengan aku, hari tak hujan dan perjalanan nya ada diskaun. Nampaknya, tidak. Perasaan bercampur baur sepanjang perjalanan. Nak marah, tak de siapa pun paksa aku datang kan. Dalam kegalauan perasaan tu, terdengar suara Afiq. Sayup tapi padu.

"Kerinchi ni sebenarnya ujian untuk kita"

Sentap. Tanpa berkalau galau, tanpa menoleh lagi aku teruskan langkah dengan istighfar panjang di hujung hati.

Memang benar-benar ujian. Dari pintu masuk sampai ke campsite (shelter 2) all the way lumpur selut. Sigh. Separuh perjalanan dari Shelter 1 ke Shelter 2 (yang aku kira paling mengambil masa 4 - 5 jam) aku rasa dah tak kan sempat kalau terus kan perjalanan. Maka, ada sedikit tanah lapang, kitorang (selain Iwan, Hakim dan Kak Nora yang terus melaju mahu mendirikan tenda duluan katanya) berhenti untuk mengerjakan Solat Jamak Takhir Zohor-Asar. Tough juga ya mengerjakan solat dalam kesejukan.

Usai solat, aku meneruskan langkah bersama Tokie, tapi tokie ni laju dia aku takleh catch up. Maka, aku biarkan lah saja budak kecik ni melaju, sebelum Afiq memintas.

"Akak, saya pintas akak ye. Bad ada kat belakang. Tokie tu laju sangat, karang ke mana ntah dia pergi"

Aku pun saing-saing dengan Bad. Dah pancit teruk sebenarnya kitorang. Tengok muka Bad pun dah takde manis dah, kelat semacam. Haha! 30 minit sebelum sampai Shelter 2, aku nampak sinaran cahaya!

"Bad, kita dah sampai ke ni?" Ada nampak ceria sikit muka Bad. Aku kembali melihat seorang pakcik orang putih yang sedang menghirup kopi panas. Tapi, tak nampak pun orang ramai kat kawasan pakcik ni.

"Is it shelter 2?" ragu-ragu aku lontarkan juga soalan
"Bukan, perlu berjalan sekitar 20 menit lagi, disana Shelter 2" katanya.

Arghhhhhhhh..

Ok, tarik nafas. Make yourself compose again. sayup2 aku dengar azan Maghrib. Ok, dah senja. Aku dengan Bad berenti minum jap sebelum Acap sampai dan kami saing-saing menuju ke Shelter 2. 20 minit tu lama tau untuk mendaki!


Akhirnya tiba jua. Alhamdulillah! Masa aku sampai, Iwan, Hakim dan Kak Nora sedang berjemaah Maghrib, Isyak. Kemah perempuan telah siap didirikan. Terus aku masuk ke dalam dan bersiap untuk solat. Lepas solat, masuk kemah dan tak keluar lagi. Makan malam pun tunggu orang hantar masuk kemah. Hahahaha. Nasi putih dan daging dendeng. Dapat pulak teh o panas! Sedap!

Ok tapi time tidur, memang tak dapat tahan, sejuk gigil! berlapis lapis dan sleeping bed pun tak dapat tolong memanaskan badan. Aku terus berzikir 'esok aku taknak naik puncak' sehingga ketiduran.

bersambung..

#petualangKerinci #trippeluhdanairmata #wonderfulIndonesia #gemaselangorbackpackerz

No comments: