Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

28 August 2017

Kerinchi sebuah ujian

Alhamdulillah, dengan rahmat dan kasihnya Allah trip sulung Gema Selangor Backpackerz ke gunung luar negara berjaya di laksanakan dengan jayanya. Thanks tuan pengarah, Iwan.
Perancangan trip ni sebenarnya since 2015. Tapi macam biasa, seperti iman ada turun dan naiknya. Akhirnya, Alhamdulillah 2017..

Februari 2017 semua ahli trip digesa untuk membeli flight tix ke Padang. Ada yang berminat tapi terbatas dengan halangan2 lain. Jadi sehingga akhirnya hanya 10 orang yang terpilih menjadi team #petualangkerinchi

Kerinchi memang satu ujian untuk setiap peserta. Pelbagai cerita. Ada yang hampir cancel walaupun da beli tiket kapal terbang. Ada juga yang dah join kumpul duit kutu untuk bayar pakej, tapi at the end tak dapat sertai.

Aku pula? Tak de lah hebat sangat. Tapi boleh tahan mendebarkan jugak lah. Aku tanya iwan cukup ke 70kg luggage untuk 13 org. Iwan cakap cukup. Tapi dalam 2 pagi hari nak fly before check in aku yang galau di hati tambah la luggage 20kg. Baru aman rasanya nak naik bas.


Pagi tu pegi amik boarding pass, then queue nak masukkan lugagge. Masukkan semua beg dalam 4 tiket, tapi aku punya lambat sikit sebab kecik je around 6kg. (Sebab dah bahagi siap2 1 beg naik cabin) last person nak check in lugage aku la. Tapi time tu ada 4 beg. Kakak tu bagitau beg aku ringan, ada beg lg berat tak. And? ya, beg aku xlepas nak check in sebab da cukup 20kg. Nasib baik ringan, tengs Acap tolong ajet2 kool terus masuk dalam flight dengan beg hiking gue.


Punya la nebes sebab Mac hari tu ada dengar Air Asia tak bagi beg hiking naik cabin kan. Masa nak naik flight ni memang aku wasap mak minta doa (so the very typical anak anak, time sesak baru nak teringat doa mak) Alhamdulillah pass. Tapi sedih gak sebab perfume Dayah tak lepas. Lebih 100ml. Dorang tak check in bag, so perfume naik cabin memang is a no-no la kan. 

Ok

Naik je flight aku masih pening kepala ah macam mana nak roaming data ni kan, punyala serabut kelam kabut, sampai kena tegur dengan cabin crew, sebab dah nak depart tapi masih on phone. Hiks. Nampak ke i nyer IG stories dalam flight hari tu? ha, right after that la kena tegur ngan cabin crew. hahaha.

Penerbangan, Alhamdulillah so far so good. Jadi landing je lapangan terbang Minangkabau, terus aku tarik both fon simpan dalam beg. Turun flight. The view? priceless, snap2 pic jap dekat airport. Sampai jadi last person lah nak tinggalkan flight. Aku toleh building, orang duk beratur nak bypass imigresen.


Imigresen? eh, passport?

Kelam kabut duk seluk beg. Ok, memang takda! Memang the last things yang aku bawa keluar dan simpan memang fon je! Ok check mate, tinggal kat belakang seat orang depan.

Alhamdulillah, doa mak masih mengiringi. Cepat2 aku bagitau brader2 minta check kan seat 26A. Dekat atas aku tengok orang dah berbaris nak masuk flight. 

"Makasih pak!" Ditemui! Terima kasih Allah. ^^, Barulah tenang meneruskan langkah.


Bersambung..

#petualangKerinci #wonderfulIndonesia #gemaselangorbackpackerz

No comments: