Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

05 June 2009

dua situasi

"Sesungguhnya yang halal itu jelas dan yang haram itu juga jelas, antara keduanya terdapat yang samar dan tidak diketahui oleh kebanyakan manusia. Barangsiapa menjaga diri dari hal-hal yang samar itu, maka ia telah menjaga agama dan harga dirinya. dan barang siapa jatuh dalam perkara yang samar, maka ia telah jatuh dalam wilayah haram..."(HR Bukhari dan Muslim)

situasi 1
"awak, nak keluar tu pakai tudung tau"
"ala, bukan nak pergi jauh pun, sidai kain depan rumah aje"
*adakah aurat itu diukur dengan jarak?

situasi 2
"tau kan, keluar berdua lelaki dengan perempuan tu haram?"
"Ala bukan pegi mana pun, keluar sampai kat depan gate UM aje,makan kat Amjal"
*piawai apa yang kalian gunakan untuk jawab soalan ni?

bagi mana2 jua individu yang mahu memberi jawapan terhadap hukum Allah.Simpanlah jawapan kalian..tiada makna jawapan itu disini..melainkan kalian simpan untuk di jawab semula di hadapan tuhan nanti.

sekian,
Ampang,Selangor 

No comments: