Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

14 November 2016

80 sen

hai semua.

hari ni aku beli roti, choco raisin. harga tertulis kat situ RM4.45. Jadi aku bayarlah dekat kakak kaunter beberapa helai duit kertas RM1. Rupanya terlebih, lepas tu dia pulang kan RM1. Jadi aku assume, duit yang aku beri tu terlebih RM1 dan dekat tangan dia kiranya hanya RM5 sekarang.

lepas tu dia beri baki syiling. sebabkan semalam aku terdengar tentang pentingnya kita re-check baki dan resit, maka aku pun cek baki syiling yang dia beri.

eh, 80 sen.

masa tu da keluar kedai. jadi aku pun buat kira-kira sikitlah. simple math kan. harga roti 4.45, aku bagi 5. patutnya dia pulangkan 55 sen lah kan. kenapa dapat 80 sen ni.

jadi, aku masuk balik

"kak saya rasa salah lah ni"
"harga roti RM4.80 dik"
pastu aku tunjukkan syiling 80 sen kat tangan aku. dan tunjukkan harga roti yang tertera kat roti, RM4.45
"ye dik, sekarang memang harga roti macamtu, walaupun tulis situ RM4.45, tapi harga dia RM4.80"

tapi sebab muka aku masih blurr, dia sambung lagi penjelasan. tapi macam emosi kak tu aku rasa da lain macam. mungkin hectic sangat kerja dan diorang tak lunch lagi kut. jadi aku iyakan je lah, pura-pura faham.

'patut baki 20 sen je lah kan? hmm..'

aku malas nak gaduh lagi, terus keluar kedai. sebabkan kau macam nak marah aku, jadi aku kira lebih 60 sen tu untuk dengar marah kau lah kan? ahaha~

susah betul kan nak menegakkan kebenaran ni.

okbai.

No comments: