Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

24 August 2010

Episod Mengenang Keluarga..1

Alamak, dah terlepas satu hari tanpa bloging. erm. terlewat beberapa minit nampaknya.

Tajuk hari ni: Fikri Basri (BK)

Ini adik aku yang jarang2 diceritakan dalam blog ni. Beliau adlh anak ke 4 dalam family. dan adik aku no.2 la kan.. actually, kedudukan BK adlh plg strategik dlm keluarga. memandangkan beliau mempunyai mak, ayah, kakak, abg, adik lelaki dan adk perempuan. Tiptop la pendek kata. Cukup kasih sayang dan segalanya.

Tapi, sebenarnya.. byk kisah2 sedih BK ni waktu kecik. Mai aku singkapkan siapa BK suatu masa dulu..

BK dulu kecik2 paling tembam + kiut la. tapi as time goes on, die mengecut. sampai kurus keding giler.. sbbkn asma. Disebabkan itu, ketika kecilnya, beliau memang tersangat seringlah di buli oleh kanak2 lain diperumahan.. End up, pulang ke rumah nangis2.. (sbb kena buli.. T_T sedey lak rs terkenang aku pun slalu kena buli kecik2 dlu.)

1. Sate dan BK (6 tahun kebawah) - BK suka mkn sate. Mmg kipas-susah-mati lah pendek kata. then, satu hari ni kami pergi pantai. Ada pulak org jual sate. BK pun nak sate, so ayah bagi duit suruh dia order dan tunggu sate tu siap. Disebabkan ramai org tgh queue nak beli sate, ayah pun gerakkan kereta sikit (oh kami yg lain pun semua tggu dalam kereta saja sbb lama sgt orang tu bakar sate kan..).. So dari gerakkan kereta sikit, ayah tibe2 bergerak jauh.. pegi ke hujung sebelah satu lagi pantai. Tengok2 rumah pangsa yang baru naik kat hujung pantai. Sambil nak cari u-turn.. so tengok2lah rumah tu kan.. (ya betul. BK kami tinggalkan menunggu sate sendirian)..
On the way back, kami nampak BK berlari-lari mengejar van kami. sambil meraung dan melolong. Bila van dah berhenti, dicampakkan semua sate yang dipegangnye,bertaburan di pepasir pantai.. Buka pintu van, Kak CT pun dgn segera turun dan mengutip semua sate-sate yang berteraburan. BK masuk keta dan ambil balik sate dia dari Kak CT "Semua orang jangan makan sate ni..ini adik punya!" Kitorang pun semua senyap.
~ Kesian kan BK? dahlah baru tadika, dah diasuh membeli sate sendiri dan ditinggalkan smntara ktorg merayau kejap. Semua adik beradik takde yang nak teman dia tunggu lak tu. T_T Ya, dalam adik beradik, aku paling sensetif.. diikuti Naim. So, serius aku sebak.

ok, dah lewat ni..nanti sok sok aku tambah lagi cerita-cerita ttg BK.. salam Ramadhan semua!

No comments: