Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

19 January 2018

Merancanglah dengan betul

Ok mari aku menulis dengan panjang dipetang yang redup ini.. (gerimis mengundang.. jangan hujan plis tak bawa payung ni)

Ok kisahnya macam ni, sekembali dari retreat GSB kat ulu yam hari tu (ahad 14 jan) aku perasan ada yang tak best kat brake kereta. Tapi sebab meski tak best, dia still boleh brek. Jadi aku biarkan dulu. Isnin gi kerja masih guna. Tapi perasaan memang dah gelisah time tu. Ingat nak gi bengkel balik tu, tak sempat ya.. pukul 7 bengkel dah tutup.

Selasa, aku rasa bahaya kalau terus guna. Ye lah KL kalau balik harus jem. Kalau jem, memang kena main brek. Makanya, aku decide naik lrt.

Jadi nak tak nak, Rabu aku amik half day bawa ke perodua. Rupa-rupanya masalah ABS ya. Baru aku teringat, myvi memang ada surat suruh hantar cek abs kereta. (Tapi aku yang tak pergi) ok gi kerja amik grab (hanitek - lrt asia jaya RM9)

Disebabkan aku sampai opis jam 11, so aku balik jam 4.30. Bukan apa, aku kena bertindak sepantas kilat. Perkeso ke LRT kg baru 20 minit. Kg baru ke lrt asia jaya dah makan 30 minit gak. Tak ke 5.30 gak sampai ke pj? Ha camtu. Ok al kisah sampai kat LRT pukul 5.15petang. Aku request grab tak bersambut. So, aku decide untuk Asar dulu. Lepas Asar aku berjalan sikit ke perhentian bas, masa ni dah 5.45 petang, request grab sekali lagi. Masih takde grab yang sudi pickup request. 

Jadi aku tukar plan naik bas free. Bas ni ada 2, PJ01 dan PJ02. Disebabkan takde langsung dalam plan nak amik bas, maka tergagaulah aku nak amik bas mana dan nak pastikan bas yang aku naik tu sampai ke bengkel kereta. PJ01 baru je berlalu masa aku sedar yang PJ01 lah bas yang aku kena ambil untuk ke Taman Medan. Belakang dia ada PJ02, aku pun naik je lah sebab malas nak tunggu next bas. Trafik pun nampak da makin lebat.

Aku turun PJ02 dekat Kolej Mahsa dan ambil PJ01 untuk ke bengkel. Punyalah route PJ01 ni bukan main hebatnya malahan berpusing dekat tempat yang sama beberapa kali. Salah satu pitstop dia? LRT Taman Jaya! Masa sampai lrt taman jaya tu dah 6.30 aku macam. Kalaulah aku plan betul2 pelbagai consequence bagus aku turun taman jaya sedari awal. Aiseh.

Masa dekat area Taman Jaya dapat mesej dari Imah, dia bagitau masih di pejabat tak dapat balik sebab hujan lebat sangat. Aku dah risau, karang kalau betul hujan macam mana pulak ni, memang payung pun tak bawa ni.

'Sarah, kereta ambil kat rumah saya' - Aniza

Aku terus check route, ok Alhamdulillah lagi dekat berbanding ke bengkel. Tapi, bas takkan berhenti betul2 depan rumah, memang kena jalan juga. Maka berlari-larilah aku diantara gerimis dan senja. 7.15 petang, aku sampai rumah Aniza. (Walaupun biasanya kalau dari LRT Asia Jaya ke Rumah Aniza ni adalah dalam 10 minit, hari ni terasa begitu jauh; 2jam)


So update tentang Vijay, servis percuma. Dia cek ABS dan gear transmission. Kedua-dua ni memang perodua ada panggil balik untuk checkup, sebab tulah ia adalah percuma! 

Dan, tambah RM100 (harga member2) untuk tukar brake pad. 

Iya, begitulah kisah semalam yang panjang.

No comments: