Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

12 April 2018

Durian and me

Dulu aku ada sorang kawan opis, namanya Helmi. Budak sabah. Masa aku tengah hangat hangat bersemangat mendaki gunung (once upon a time). aku pernah gaklah ajak dia naik gunung sama. Tapi dia cakap, dia dah puas dah masuk hutan masa kecik dulu. Rumah dia dekat pendalaman Sabah, masa kecik dia kata, air paip pun tak ada. Jadi dia dan bapak dia buat piping sendiri, tak sure tarik air dari sungai atau dari air mata air. Bila duk dengar citer helmi tu rasa macam, wow amazingnya. Sebab aku lahir-lahir je semua da serba ada, Alhamdulillah. Dari cerita dia tu, aku dah bleh bayanglah mesti dia dah cemuih dah masuk hutan. Haha! Entah2 rumah dia pun masih ala-ala hutan gitu. 

Ok, nak ceritanya samalah aku dengan durian. Hehe.

Masa aku kecik, aku peminat durian tegar. Setiap kali ayah balik dari dusun, akulah yang pertama akan membontoti bapak aku, bapak pun aku rasa haruslah excited ada fan macam ni kan. Terus di ambilnya golok dan kopek kan durian untuk aku. Zaman tu memang durian menjadi betul. Rancak amat! Tiap kali musim durian, nanti kitorang balik kampung mesti bawa sebonet durian. Tapi bawa durian ni ya ampun bau dia, memang sampai kampung tu semua pening-pening lalat la! Ada satu masa ni, banyak sangat durian sampai ayah bawakan sebonet durian kat adik dia yang duk Batu Caves masa tu. Selonggok penjuru rumah ayah ude dipenuhi durian. Aku punya minat durian ni lama gaklah sampai awal-awal start kerja. Dalam panjang masa ni, sekali je rasanya aku pernah bawak balik PJ. Tu pun dah standby letak sepokok daun pandan. Kira bau pandan campur dengan durian, macam bau kuah durian. 

Tapi baru-baru ni, aku rasa maybe dalam 5 tahun kebelakangan ni aku rasa aku punya toleransi terhadap durian semakin menurun. Dah ta boleh makan banyak macam dulu. Pernah sekali tu pegi makan durian sekali dengan sup daging, lepas tu terus rasa nak demam! 

Ceritanya,

Sebabkan dah banyak sangat makan durian masa kecik, menjadikan aku takdelah fancy sangat tetiap kali orang ajak pi makan durian atau cendol durian. Haha. Oh dan, aku hanya suka buah durian dan tempoyak, yang selain tu macam kek durian, cendol durian, durian crepe biasa aja. Bagi aku durian itself dah cukup bagus dengan menjadi dirinya, no need to become another things. Haha, motip nak serius sangat kan..

Sekianlah post yang tak penting, random!

No comments: