Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

08 February 2019

pre - korga

(ok buat regangan jari, tangan, bahu, kaki. today will do the long typing journey)

Alhamdulillah, hari ini aku terbuka hati untuk menaip panjang lebar. Harap takde gangguan2 yang membantutkan cita-cita murni aku ni. Disebabkan cuti, dan duduk di rumah kampung, dan memilih untuk tidak lagi memulakan pemikiran tentang opis. Maka, i hope dapatlah nak tulis beberapa siri pengembaraan.

Ok cerita dia macam ni, trip KorGa ni sebenarnya dah aku dengar sejak 2015. Masa tu adalah trip pertama Gema Backpackerz, Nina gogo time tu. Aku tak sure time tu kenapa aku tak ikut, tapi zaman tu memang agak bizi dengan team belia kawasan jugak. Jadi, cerita2 korga ni banyak gak aku dengar dari trip 2015 ni.

Tahun lepas diorang ada open trip jugak. Masa tu dah submit nama gak. Tapi, turn up lipat. Ada 3 orang yang lipat trip time tu, aku, tokie n fairus. So tahun ni Afiq buka lagi trip, sebab Tokie dan Fairus nak jugak naik.Korbu dan Gayong. Sebenarnya kalau aku ikutkan nafsu aku terhadap pergunungan. memang dah malas teruk dah. Tapi2.. sayang plak kalau tak pergi, sebab last year time lipat tu memang dah janji ngan tokie. So, i think this is the time.

Antara reason lain yang meragukan aku tentang trip ni adalah,
1. Seminggu sebelum trip aku ada company trip ke Eropah Timur.
2. Masa trip ni berlangsung, adalah cuti panjang CNY. Haruslah akan ada isu sebab tak balik kampung.
3. Aku tak tau lah aku punya preparation dari segi fizikal fit enough atau tak.

Balik dari Eropah, di sibukkan dengan kerja pejabat. In fact, dari kat sana lagi dah kena bambu untuk siapkan report. Almaklumlah, ngam2 berakhir bulan 1, berakhirlah kontrak 4 bulan dengan mahkamah. Jadi kelam kabut lah nak buat laporan. Aku pun memang tak sempat nak search sangat pasal Korbu atau Gayong. Dari apa yang aku dengar-dengar sebelum ni jelah. Yang diorang sembang dalam wasap grup semua aku skrol je. Semuanya demi memastikan debaran di hati tak meningkat laju.

Beberapa hari sebelum trip, mak dapat tau aku tak balik sebab nak naik gunung. Ahaha. Maka terjadilah beberapa siri pujuk memujuk dari adik beradik untuk aku membatalkan misi ini. Tapi, aku dah bayar full. Aku pun cuba lah cari jalan keluar mengatasi permasalahan ini, supaya dapat win win situation. Yelah balik dari europe pun tak pi mengadap family lagi, dah merayap lak pi naik gunung. Maka lepas perbincangan demi perbincangan baik dengan bos dan HR. dapatlah extend cuti. So, dengan tenang sekali dapatlah melalui kehidupan.

Trip kali ni, memang aku betul2 menjaga pemikiran agar tak terbeban dengan ketakutan mental sebelum memulakan trip.

bersambung..

No comments: