Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

25 February 2022

Sekitar soalan tentang jodoh

Dulu masa umur aku 23 atau 24. Aku selalu usrah di surau. Usrah tu biasanya buat lepas maghrib, pastu break isyak, then sambung sikit lepas isyak. Selalunya takdelah lewat sangat habisnya. Kira-kira dalam 9.30 atau 10 macam tu habis lah. 

Satu hari ni, ada sorang kakak. Dia tengah tunggu nak ke program lepas isyak. Bila dia nampak kami duduk berbulatan gembira tu, dia join la kami hat sebelum isyak tu. Sementara adik-adik pi amik wudhuk nak solat isyak, saja lah aku berbasa basi dengan kakak tu.

"Akak umur berapa?"

"27 tahun"

"27 tak kahwin lagi kak?" aku tak taulah tone aku pakai masa tu tone apa. Yang pasti aku tengah terkejut lah masa tu. Rasa lewat sangat dah tu 27 masih tak kahwin lagi. 

Kakak tu tak menjawab. Dia senyum je. Lepas dari soalan tu, aku rasa bersalah yang amat. Mulut masa muda memang tak pandai di bedung. Allahu. 

Dan semakin aku meningkat usia, semakin aku faham makna di sebalik senyuman kakak tu. Memang ada soalan, tak ada jawapan ketika itu. Seiring masa kita akan tahu jawapannya. Sebab sampai sekarang aku pun tak ada jawapan kalau orang tanya soalan tu kat aku. 

"35 tak kahwin lagi kak?"

Bila sekarang aku terima soalan2 macam ni, aku ikutlah mood time tu macam mana, aku jawab la dengan serius ke.. kadang main2 ke. Ikut situasi, tapi jaranglah aku melenting (pernah ke ek?) Yang pasti, i get my karma back. Dulu aku tanya orang, sekarang i get back the exact question. Aku tak blame sesiapa. Haha.

No comments: