Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

06 July 2022

Timbalan Pendaftar

Aku nak cerita, tapi dah tua ni kan. Kawan pun tak ramai dah. Aku pun tak tau kat platform mana nak story. Jadi aku cerita sini je lah kan. Anon.

Ok, cerita dia camni. Kat ofis ni, ada TP baru masuk. perempuan. Previous TP dah pencen last year. So bayangkan betapa lamanya takde TP kat sini. Role ni takde la significant sangat, since Pendaftar ada lagi, takde lah crucial sangat untuk ada TP ni. 

Long story short, TP masuk. Sembang punya sembang, rupanya dah nak pencen dah bulan 9 nanti. Ko bayangkan, sekarang bulan julai. Dia pencen september, kalau tolak cuti yang di kumpul2 bertahun2, silap2 Ogos dia dah chow. Hah gitu.

Memang rancak TP ni, rajin berborak. orang SP. ni dapat kerja kat KL ni, dia duk tumpang rumah kawan dia kat Puchong. Pagi-pagi kalau sarapan kat kafe tu, memang dia join ktorang la, makan kat sana. Dia pun jenis rajin bercerita macam-macam lah dia sembang tentang life kan.

Dalam semua cerita tu, ada satu yang menarik dan trigger aku.

Dia pergi-balik kerja naik LRT!

Bunyi macam story biasa je ni kan? Tapi sebenarnya tak begitu biasa ya. Sebab apa, sebab LRT nak ke ofis ni 20 minit jugaklah jalan kaki. Boleh tahan berkicap jugak nanti. Ahaha. Dia cerita, pagi2 kawan dia akan drop dia dekat LRT. Dia duduk dalam tu, tido etc, then sampai sini, dia jalan ke ofis.

Ya Allah gais, betapa terpukulnya aku. TP yang dah level2 mak kau, yang lagi 2 bulan nak pencen pun setiap hari jalan atleast 40 minit (pergi balik) sehari. Allahu. Dia cakap, dia bukanlah orang yang suka bersenam pun. Tapi, kalau dah ada opportunity ni, why not? woahhhh...

Sebelum aku tau cerita dari TP ni, a.k.a sebelum dia masuk sini. Few days before tu aku memang pernah plan lah perjalanan aku kalau aku nak dapatkan step 10k sehari, aku kena buat macam mana. Aku dah survey dah sebenarnya. Kalau aku jalan kaki dari rumah, naik LRT, jalan kaki ke ofis berapa masa yang diambil. Dan berapa agak2 step aku boleh dapat. Tapi tulah, tak terlaksana2 jugak tuh. 

Semoga cerita dari TP ni bagi semangat untuk aku kembali berjalan. huk2, doakan.

2 comments:

Sutera Maya said...

bila baca pasal TP ni teringat kak nora...hihi

Merentas Horizon said...

oh... tu r tu kan. setiap hari berjalan. Allahu.. bila la nak training balik ni. adududu