Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

18 August 2022

Block and delete

I found this tweet this morning.

Tiba-tiba remind me of something happened few weeks back. 

Macam biasalah main PUBG. Bukan semua orang kita kenal, walaupun dalam frenlist. In fact, aku main game ni, memang less dari 5 orang kut yang aku kenal (in real) adik aku 2 orang, dengan anak saudara sorang. Yang lain tu memang from totally stranger.

So satu hari aku main dengan sorang brader ni. Aku pun tak sure bila dan dimana aku start main dengan dia ni dan macam mana dia boleh ada dalam frenlist aku. Sebabkan nama dia pun aku dah lupakan, jadi kita namakan brader ni J. Aku main dengan stone masa tu, stone ni pun aku baru kenal beberapa hari from random jugak. Tapi sebab dia rajin on, jadi kerap plak main sama. Aku invite J sebab dia tengah idle. Maka kami pun main sama. 

In game, barulah we both duk refresh balik (tapi memang refresh pun still tak kenal) J baru 16 tahun. Pastu dia pun terkejut jugaklah aku 35. Dalam pada tu, masih sempat nak flirt ya. 

"Ala, takpelah tua2 pun berpengalaman kan" aku tau tu double meaning. 

I ignored him for that phrase. 

I do teruskan berbual topik yang lain. And of course, sampai kat lobby aku unfren him. Easy.

Tapi tu lah, dalam game kan. easy je kita nak delete people yang tak align dengan our liking.

Kalaulah semudah itu kita boleh delete people yang kita already ignore sekian lama di real life. The different between real life dan dunia tipu2. 

So gais, cerita dia untuk situasi di dunia nyata ni, kau fikir lah sendiri the best way to block this kind of people. I believe setiap kita ada approach terbaik untuk situasi mcm ni. 

All the best u all! Save your mental health from this unnecessary people~

No comments: