Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

19 September 2008

hati merenik darah..

Usrati..Raudhatus solihat..
Usrah sangat bagus ye bagi mana-mana individu yang belum pernah mencuba bergiat atau berjinak-jinak dengan sistem usrah ini..Ia menjadikan jiwa yang gersang dan tertekan kerna tidak dibasahi dengan tazkirah lalu di bebani pula dengan pelbagai tugasan kolej dan kuliah kembali segar dan bersemangat..berkobar-kobar dan mujahadah dalam menggerakkan diri dan sahabiah ke arah kebaikan..kerana usrah itu sendiri merupakan landasan untuk kita berkongsi ilmu disamping mengeratkan ikatan persaudaraan sesama muslim..Menjadi penguat dibelakang kita saat diri ini terlalu lemah menghadap ujian duniawi yang makin menggila..
(Apalah sgt ujian sekarang ni nak dibandingkan dengan ujian para nabi dan sahabat dulu kan??)

Usrah yang lebih hebat apabila mampu menggerakkan hati-hati ahli usrah tersebut untuk sama-sama membawa usrah pula..bukan sahaja mampu membawa usrah, malahan tidak banyak berdalih apabila di ajak untuk menjadi penggerak-penggerak dalam mengorganisasikan gerak kerja atau program2 yang membawa pengislahan/pengislaman umat..

emm..
tapi kalau selalu xde usrah..memang hati akan berdarah.. jika diri sendiri tidak mampu mentarbiyah kan diri sendiri (tarbiyah dzatiyah)..

adakah hatiku juga sedang terluka dan berdarah??..mengapa masih belum mampu untuk mentarbiyah diri sendiri wahai hati..








berjaulah bersama













meraikan hari lahir














ukhwah fillah abdan abda..



190908

No comments: