Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

22 December 2008

Memandang dengan hati

At last i found him..

***

petang tadi..ketika dalam perjalanan pulang dari fakulti sains..aku ternampak sepasang manusia buta dalam perjalanan melintas jalan..[lately aku slalu nmpk org buta.ade pape petandakah??] Tersentuh aku lihat mereka..mereka xnampak..tapi mereka berdikari..tanpa bantuan sesiapa mereka mampu melintas..betullah..org buta melihat dgn hati..
Aku ralit melihat..sorg pakcik itu meluru ditgh trafik yang agak menyesakkan[biasa..time org balik kija]bg yg prihatin terus shj berhenti..tp tidak bg yg ala kadar melihat dunia..
Bunyi lampu isyarat pejalan kaki bernyala hijau menghasilkan bunyi yang membingitkan..pakcik yg steady melintas terhentii langkahnya..mungkin terkejut..aku yg td nye leka memerhati juga terkejut melihat pakcik tu terkejut..
'pakcik jgn berenti tgh jln..bahaya!'getus hati kecilku..
perasaan berperang di benak dan akhirnya fitrah mengungguli pertempuran..aku melangkah ketengah trafik dan menarik tongkat pakcik tersebut..
"pak cik nak pergi mana?"
"nak ke stesyen bas"
"boleh pergi sendiri ke ni?"
"boleh2..saya boleh pergi sendiri"
apa kejadah punya manusia aku ni..lepas pakcik tu ckp cmtu,aku pon trus blah..pakcik tu pun terkontang-kanting mengetuk-ngetuk lantai bumi..
if any bad thing happen to him at that momment..bet i would blame myself for that..aduhai..

***

after all..do i really need to give up..

No comments: