Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

13 March 2013

Berhati-hati memilih pemimpin


Assalamualaikum semua, sempena mode nak pilihanraya ni.. aku kongsikanlah ini untuk kalian. Aku jumpa di milis. Moga beri satu pencerahan untuk kita semua. Satu kayu pukul untuk kita keluar mengundi dan menyumbang sesuatu untuk anak bangsa =). 

Begin with end in mind. Selepas semua kelelahan di dunia ini, kita semua akan menghadapNya kembali. 
Fikir-fikirkanlah. 
Berhati-hati.

[FromMilis]
Berhati-hatilah jika kita memilih seseorang menjadi pemimpin termasuk juga berhati-hatilah dalam bersikap terhadap apa yang diputuskan atau diperintahkan oleh para pemimpin.

Apakah para pemimpin yang sesat bisa menolong pada saat dihisab ?
Description: Description: Description: D:\Qari\Default\Graphics\qs1221a.jpg
Dan mereka semuanya (di padang Mahsyar) akan berkumpul menghadap ke hadirat Allah, lalu berkatalah orang-orang yang lemah kepada orang-orang yang sombong: "Sesungguhnya kami dahulu adalah pengikut-pengikutmu, maka dapatkah kamu menghindarkan daripada kami azab Allah (walaupun) sedikit saja? Mereka menjawab: "Seandainya Allah memberi petunjuk kepada kami, niscaya kami dapat memberi petunjuk kepadamu. Sama saja bagi kita, apakah kita mengeluh ataukah bersabar. Sekali-kali kita tidak mempunyai tempat untuk melarikan diri." (QS:14:21)

Apakah harus menyalahkan syaitan juga ?
Description: Description: Description: D:\Qari\Default\Graphics\qs142122.jpg
Dan berkatalah syaitan tatkala perkara (hisab) telah diselesaikan: "Sesungguhnya Allah telah menjanjikan kepadamu janji yang benar, dan akupun telah menjanjikan kepadamu tetapi aku menyalahinya. Sekali-kali tidak ada kekuasaan bagiku terhadapmu, melainkan (sekedar) aku menyeru kamu lalu kamu mematuhi seruanku, oleh sebab itu janganlah kamu mencerca aku akan tetapi cercalah dirimu sendiri. Aku sekali-kali tidak dapat menolongmu dan kamupun sekali-kali tidak dapat menolongku. Sesungguhnya aku tidak membenarkan perbuatanmu mempersekutukan aku (dengan Allah) sejak dahulu." Sesungguhnya orang-orang yang zalim itu mendapat siksaan yang pedih. (QS:14:22)

Waktu di dalam neraka, apa yang dilakukan para pemimpin sesat dan pengikutnya?
Description: Description: Description: D:\Qari\Default\Graphics\qs336668.jpg
Pada hari ketika muka mereka dibolak-balikan dalam neraka, mereka berkata: "Alangkah baiknya, andaikata kami taat kepada Allah dan taat (pula) kepada Rasul." Dan mereka berkata, "Ya Tuhan kami, sesungguhnya kami telah mentaati pemimpin-pemimpin dan pembesar-pembesar kami, lalu mereka menyesatkan kami dari jalan (yang benar). Ya Tuhan kami, timpakanlah kepada mereka azab dua kali lipat dan kutuklah mereka dengan kutukan yang besar." (QS:33:66-68)
Description: Description: Description: D:\Qari\Default\Graphics\qs0738.jpg
Allah berfirman: "Masuklah kamu sekalian ke dalam neraka bersama umat-umat jin dan manusia yang telah terdahulu sebelum kamu. Setiap suatu umat masuk (ke dalam neraka), dia mengutuk kawannya (menyesatkannya); sehingga apabila mereka masuk semuanya berkatalah orang-orang yang masuk kemudian[538] di antara mereka kepada orang-orang yang masuk terdahulu[539]: "Ya Tuhan kami, mereka telah menyesatkan kami, sebab itu datangkanlah kepada mereka siksaan yang berlipat ganda dari neraka." Allah berfirman: "Masing-masing mendapat (siksaan) yang berlipat ganda, akan tetapi kamu tidak mengetahui. (QS:07:38).

Allahu ’alam.
[538]. Maksudnya: pengikut-pengikut 
[539]. Maksudnya: pemimpin-pemimpin

No comments: