Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

19 February 2015

Mistik (pre)

Kisah mistik atau luar alam ni, sebenarnya adalah kisah yang aku selalu follow sedari kecil lagi. Macam fun dan enjoy je dengar citer seram. :D Lepas tu, end up aku pulak takut sendiri kan. Selama sekolah dulu biasa jer la dengar cerita pasal hantu ni.. opkos la, kat boarding school kan.

Bila aku start kerja, cerita hantu ni dah tak sama macam cerita hantu zaman sekolah. Bila dah zaman ni, kisah dia lebih kepada ilmu hitam. ahha~

first time aku ada dengar cerita macam ni adalah masa abang long sakit dulu. Mak ude ada bawa pergi berubat kampung. So, dari situ sikit-sikit aku dengar lah juga pasal jenis-jenis perubatan tradisional yang tak pernah aku dengar sebelum ni.

cerita orang yang mengubat ni.. banyak juga yang aneh2 .. kadang memang 100% aku musykil pun ada. biasala, kita yang tak sakit ni kan.. otak waras gitu, haruslah cari perkaitan logik dia kan. ;P

Lepas tu, kat opis plak.. aku layan cerita amir. amir ni x-superior aku la masa aku first company dulu. Dia selalu cerita pasal bini dia yang 'kena' something. Sebabkan isteri dia pun pernah satu opis ngan kitorang jadi aku kenal gak lah. memang masa dia cerita timing isteri dia kena tu, memang isteri dia pelik sikit lah.

tapi dari cerita perubatan amir ni lah, aku unlock lebih lagi tentang ilmu perubatan tradisional nih. Amir cakap, bila pergi berubat ni.. kadang-kadang ada jenis dia nak keluar kan jin dalam badan kita, dia hantar jin dia .. so both jin akan berlawan sehinggalah jin yg menghuni tu keluar .. tapi macam tak best nya, still ada lah plak jin bomoh tu dalam badan kita. Jadi ada macam2 lah jenis perubatan yang dia da try dan dia nasihatkan lah kalau memang nak berubat cari alternatif ni, kena cari yang betul betul .. kang silap perhitungan akidah kita plak yang rosak. Ada plak nak keluarkan jin, mintak tolong jin lain? ish ish.

sehinggalah, akhirnya cerita benda menyangkut ni akhirnya kena dekat kenalan rapat aku dan dia sendiri cerita pengalaman dia pergi berubat tradisional nih.. aha.

ok, next episod aku cerita pasal kawan aku ni.

btw, happy CNY dan selamat bercuti semua :)

No comments: