Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

30 April 2024

Kes Saman AES - mahkamah

29 April 2024

Jam 6.30 pagi aku bertolak ke destinasi yang telah lama aku bayangkan tentang hari ini. Ya, Mahkamah Slim River. Kes saman AES yang tak berbayar. Ha ambik kau sampai kena kes mahkamah. Dah pernah kes polis (eksiden) dah pernah kes mahkamah (saman AES), Memang tak clean dah lah aku punya rekod. Wkwkwk.

Kira-kira jam 7.50 pagi sampai lah aku ke mahkamah. Sebenarnya macam mana kes ni boleh terjadi adalah, kerana aku tak perasan pun tentang saman ni. Kalau ikut aku rajin jugak semak saman dekat MYEG tapi memang tak pernah notis pun pasal saman ni. Saman ni dia hantar ke rumah. (Of course rumah ayah di kampung) So akibat itulah aku terlepas pandang. 

Kisahnya. aku berjaya membayar saman yang sepatutnya di sebut pada pagi ni. Tapi aku masih curious sebab ada 1 lagi saman yang (pun) dah naik mahkamah tapi aku tak tahu menahu langsung, maka dah terlepaslah tarikh sebutan di mahkamah.


"Oh, kes ni dah lepas ni. Patut tak payah datang hari ni."
"Jadi kes saya yang ni macam mana?"
"Puan pergi ke JPJ KKB bayar saman ni kat sana"
"Boleh setel hari ni ke?" 
"Boleh. Terus pergi dan buat bayaran di sana"

Begitulah serba sedikit perbualan aku dengan pakcik polis depan mahkamah tu. Dia tolong semak saman semua orang dan advise untuk buat bayaran terus ke JPJ atau nak masuk sebutan. Ramai pilih untuk masuk sebab nak buat rayuan. 

Dari Slim River aku meneruskan perjalanan. Tapi perut dah lapar ni, maka singgah sat di Tanjung Malim untuk menikmati nasi lemak ayam dan segelas kopi panas. Hehe. Dah tak kena masuk mahkamah kan, kita tenang sikit, terus rasa lapar muncul. 

Nasi lemak dan kopi - RM8.00

Dari Tg Malim, aku menyusur jalan lama menuju ke Kuala Kubu Bharu. Masih pekat kawasan hutan di Hulu Selangor ni. Sekali imbas, mengimbau kenangan perjalanan dari Miri menuju ke Niah. Dipenuhi hutan kiri dan kanan. Sesekali juga kenangan2 di pergunungan datang mengetuk rindu. Allahu, berat rasanya.


Sekitar jam 9.30 pagi sampailah di JPJ KKB. Orang dia ramai lah juga tapi tak seramai di bandaraya seperti Petaling Jaya. Dan amazingly untuk kes saman ada 2 kes je. Tak salah cadangan pakcik polis minta ke JPJ KKB.

"Puan kena call nombor ni (JPJ Tapah) bagitau nak bayar saman. Nanti dia minta nombor plat kereta. Dalam 2-5 minit lepas tu datang sini balik untuk buat bayaran"

Tunggu 2 minit lepas call JPJ Tapah

Lancar. Aku call JPJ Tapah. dia angkat terus enable kes aku untuk proses pembayaran. 

Setel. 

Sambil menunggu di JPJ tu, dapat job kerja. Terus aku fikir, nak pi singgah kedai kopi satlah. Senang nak buka laptop (walhal ada je kerusi meja luar JPJ tu kalau nak terus buat kan. huhu)

Terpaling mantap, dari KKB aku lajak sikit ke Batangkali (sekitar 14 minit perjalanan), singgah Bask Bear kat sana untuk setup dan hantar calendar invitation meeting esoknya.

Baskbear Batangkali (Sandwich set RM9.90)

Dalam jam 11 pagi macam tu elok aku nak bergerak pulang, dapat call dari Aimi, rumah dia blackout in the middle of dia tengah work from home. Maka dia nak tumpang rumah. Shared office lah kami untuk 1 hari. Hehe

"Kite kat Batangkali ni, tapi by 12 akan sampai kalau ikut. Hang datang lah lepas jam 12"

Begitulah kisah tentang pembayaran saman AES aku semalam dan sedikit perjalanan solo yang agak fun. Me time yang agak costly (saman RM300 ya). ahaks! 

Till then..