Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

08 May 2024

Mindset.

Semalam aku ada dengar 2 video bagaimana nak change kita punya view tentang hidup (terutamanya untuk yang jenis2 tak bersemangat nak pergi kerja @ nak mulakan hari) 

Video 1: Dia bagi satu simulasi untuk kita hipnotiskan otak kita sendiri, kira macam kita trigger atau kita luruskan minda kita untuk berfikiran positif dan bersangka baik dengan Allah. Sebelum tidur baca 
'Esok adalah hari yang baru dan Allah akan beri keajaiban pada aku' (ulang 3x) 
Bangun tidur nanti set lagi sekali 
'Tuhan, aku tak sabar dengan keajaiban apa yang akan Kau berikan pada aku hari ni'

Video 2: Peringatan dari PU Amin untuk mengamalkan doa 
'Rabbi yassir wala tuassir, rabbi tammim bilkhair' Ya Allah permudahkan urusanku, jangan kau susahkan. Engkaulah yang Maha menyempurnakan segala kebaikan'

Kedua-dua video ni tentang mindset. Tentang sangkaan. Macam mana kita nak turn kita punya prasangka negatif atau langsung tiada expectation, kepada sankaan yang positif. Kita, apa yang kita fikirkan. 

Tapi semalam sebelum tidur tak sempat pun nak mindset tu. Biasalah, main game sampai jam 1. Habis game terus gone. Gituh. Pagi ni pun kalut-kalut tak dan pun nak buat semua tu.

Pagi ni dah lewat jugalah, nak kena drop Jiha dulu kat LRT Kerinchi, then masuk balik UM ikut pintu KL. Masa nak sampai ke pintu KL tu nampak dah jem kat jalan hala Fakulti Perubatan. Allahu! Naya pak karim. Masa tu baru teringat nak mindset! haha!

Lepas hantar Jiha, tengok trafik nak masuk UM dah panjang gila. Ah takleh jadi, aku himpit kiri ikut federal masuk pulak UM ikut pintu PJ. Parkinglah aku kat DTC. Jam dah 7.50 pagi. Fikir-fikir oklah ni, kalau jalan ke PPUM, sampai dalam jam 8.10 gitu kut. 

Sampai kat lif tingkat 2, orang dah ramai. Dah bising juga lif tak stop ambil. Tengok jam 8.05 dah. Takleh tunggu ni. Naik tangga. 12 tingkat mat. Allahu! Sampailah tadi jam 8.13 pagi. Tapi takleh cakap apa dah. Sampai-sampai terus duduk amik nafas. Lepas sejam baru boleh bertenang dan bercakap. LOL.

So apa keajaiban hari ini?
1. Free exercise. Tanpa sengaja terbersenam. Duk selama ni bertangguh tangguh nak brisk walk, nak hiking. Ha amik la dua-dua terus Allah bagi.
2. Parking tempat biasa tu tutup sebab ada jamuan raya peringkat UM hari ni. Tak salah lagi parking kat DTC.
3. Dari petang semalam duk rasa macam nak demam tak demam. Dah di bagi bersenam hari ni, hilang dah pelbagai perasaan.

Looking forward for more miracle today and forever😍  
Alhamdulillah.

No comments: