Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

12 July 2024

Rumah Tinggi

Bila da banyak masa bersendirian ni, banyak pulak idea nak menulis. Tapi tu lah, kadang time tak match. Kadang idea muncul tengah driving. Dah, mana pulak caranya nak terus menulis kan. Jangankan nak tulis note dalam phone (tentang idea tu) nak record the idea verbally as recording pun tak dan oi. Maka, macam biasa lah, bila tibanya masa nak menulis, memang dah gone la all the idea. Short term betul dah ingatan aku ni.

Hari ni aku mengangkat baju yang di ampaian, lalu teringat akan memori lalu. HAHA. Se-sepele itu nampaknya hidupku ya. 

Sekitar tahun 2005, aku berada di Pulau Pinang. Masa tu aku matrikulasi kat sana, KMPP. Ada satu masa hujung minggu ni, saja aku mengikut kawanku bermalam di rumahnya. Hujung minggu biasa, bukan minggu balik kampung pun, kebetulan member ni memang orang Penang. Oh dia kawan sama sekolah dulu, dan dapat matrik yang sama. Arina. Close lah jugak, 2 tahun satu kelas.

Maka aku pun lepak rumah dia weekend tu, rumah dia apartment. Rasa macam first time pulak ke apartment time tu. Kalau setakat rumah flat (yang ada lif) tu dah biasa dah, sebab rumah Pak Lang kat KL rumah tinggi. Ni rumah dalam 5 tingkat gitu kena naik tangga. Kita kan orang kampung, rumah tanah je.

Hari Sabtu tu mak ayah dia kerja, adik-adik dia pun takda pagi tu. Adik dia ada sorang lelaki bawah dia dan bawah lagi adik kembar, lelaki dan perempuan. Bangun dari tidur aku tengok dia sedang mereneh kaki ayam. Oh lupa, dia anak sulung. Jadi auto rajin buat kerja rumah. HAHA.

Dan nak cerita nya masa tu lah first time aku tengok orang sidai kain dalam rumah. Takde lah dalam rumah, tapi kat balkoni rumah yang dipasang gril, lepas tu dia naik kerusi untuk sidai baju kat situ. Pastu aku macam, oh macam tu sidai kain kat rumah tinggi camni. Rilek je, takyah pakai tudung pun, kita kalau kat rumah tu memang kena cari tudung, cari baju lengan panjang, haruslah kan.. kena keluar kat ampai tepi rumah. 

Dan ternyata sekarang, macam tulah aku sidai kain. Sebab sekarang pun aku duduk rumah tinggi. Huhu. Macam tu je roda hidup berpusing pusing. 

[2011] - Makan malam after ke Wedding Dora

[2011] - Bermalam di rumah Arina (rumah yang tanah, byk rumah dia) sebelum ke kenduri Sal

*Aku takde gambar kat rumah Arina yang rumah apartment tu sebab time 2005 tu, henfon aku basic lagi, takde kamera. dan ofcourse takde digital camera lagi time tu. 

Gitu je? hahaha.. gitu jela idea sambil angkat kain. Korang kena lah paham. Hidup aku ni simple je gais. Jangan lah nak bayangkan cerita wow sangat. Kite eshe2 je geng. Menumpang hidup sementara di beri hidup olehNya. gituh.

Aku akan cuba sedaya upaya terus menulis once dapat idea. Sebab kalau tak just shoot time tu, confirm gone la the idea. By the way, ada ke lagi yang masih layan blog sekarang ni ha? HAHAHA. Ramai duk skroll tiktok je dengarnya sekarang. 

K lah, till then gais.  

PJ, Julai 2024.

No comments: