Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

23 July 2024

Excite-ment

Aku pernah terdengar, orang cakap untuk memaksa otak kita terus sihat, kita kena selalu membuatnya excited. Kita kena selalu teruja. Adrenaline rush lah kut kan? Kalau aku ingat-ingat balik, dulu masa mula-mula aku masuk asrama, uish seram sejuk. Tapi lepas 5 tahun rasa biasa je. Pastu masuk matrik, pun anxious lagi sebab first time nak masuk kelas mix gender. Disebabkan matriks ni kejap je, tak sempatlah aku nak merasa bosan tu, tup tup dah habis. Masuk UM pulak, nervousnya sebab apa? oklah biasalah kan sebab nak start benda baru, dalam masa yang sama, sebelum aku masuk UM, naqibah masa di KMPP dulu ada bagitau yang akan ada kakak di UM akan contact untuk penerusan usrah. Pergh, siapa kakak ni? gila tak nervous. 

Aku ingat lagi masa tu 2006, baru habis haluansiswa, kira minggu yang senior da masuk. First week lah masuk kelas. Hari Rabu aku dapat sms ada kakak ajak iftar di tadika dia bagitau yang dia dapat nama aku dari naqibah aku masa di KMPP. ok aku pun yakin je ni. Masa ni memang takde husnuzon langsung dalam kamus hidup, sentiasa yakin dan percaya dengan Allah akan membantu niat kita kejalan kebaikan. Allahu!

Biasa nya kelas akan habis paling lewat 6 petang, kelas TITAS or Hubungan Etnik. Dan biasanya juga, untuk aku yang duduk di kolej 9 (di luar UM) haruslah bersegera pulang. Nak balik tu jalan kaki lebih kurang 30 minit. Tak ke terlanjur Maghrib dijalan kalau berlengah-lengah?

"Aisyah, awak tak balik lagi ke?" tegur Aimi. Kawan sama matrik merangkap sama kolej kediaman.
"Tak, ada nak jumpa orang"
"Awak kenal ke orang tu wak? awak ni main suka-suka je ikut orang. Bahaya lah" sambungnya lagi
"Baru first time nak jumpa ni. Tapi insyaAllah takde pape"
"Ish awak ni, hati-hati ya. Apa-apa call, saya balik dulu ya"

Masa tu tak fikir lah pasal akan kena scam ke apa kan. Yakin sungguh noh. Kakak tu pulak mai lambat sikit. 6.45 ada kut dia sampai. Aku time tu baru nak terfikir, kalau betul kakak ni tak ambil aku ni, nak balik macam mana ni. Alhamdulillah kakak tu datang jugak. Eheh.

Banyak lagi siri mendebarkan masa zaman U ni, presentation kat depan kelas pun nervous okey. pergi program di Gombak sorang-sorang. Join wakil calon tolong kira undi di DTC, lepas tu balik jalan kaki sorang ke kolej 12 jam 3 ke 4 pagi habis kira undi. Allahu. Yakin kan tadi. Adeh lah kalau ingat2. Putus urat takut ke ek zaman muda ni? 

Lepastu zaman kerja. First kerja, kena pergi Sandakan, present sistem dekat client. 
2nd job, yang mendebarkan adalah first time nak bekerja dengan Cina, India. Kitanya memang dari kecil ngan orang Melayu je. 

Masa aku 2nd job ni lah aku bertemu dengan GEMA. Oh, masa zaman Uni, aku terlibat aktif dengan Karisma. Lama jugak sampai dah beberapa tahun selepas habis belajar masih dengan Karisma sehinggalah berakhirnya zamannya, dan digantikan dengan persatuan baru yang lebih relevan dan berdaftar. Masa nak ke GEMA ni, mostly geng2 Karisma ni dah berkahwin dan tak berapa nak rancak dah beraktivisma. So sedang elok la aku jump to another wagon. 

Di GEMA aku start buat program outdoor. Seronok sebenarnya GEMA ni. Banyaklah pengalaman buat dikenang-kenang. Join explorace, masuk gua, main canoo, candat sotong, camping, hiking, fun run, viper challenge (wow!?)  

Tapi, nama juga dunia. Tak ada yang kekal. berhujung akhirnya.

Masa GEMA di hujung2, aku sempat berpindah ke game, PUBG. Bolehlah, mengubat rasa bersosial dari dunia nyata ke dunia maya. Namun ternyata, selepas 3 tahun, tidak lagi mengujakan.

 Apa ya, yang bisa memberi adrenaline rush lagi diusia dini?

No comments: