Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

02 August 2024

Sedih pulak.

Tadi call mak, nak pergi perjalanan jauh kan, baru ingat nak bagi makluman (maklum je, bukannya pandai minta izin. lol! Jangan tiru aksi ini)

"Ha kenapa call? ada apa tu?"
"Wahahaha, aduh macam mana mak tau ni ada apa2"

Hahaha kantoi macam tu je. Nampak sangat punya jarang nak call kan. Malam ni nak gerak Mersing, petang lepas zuhur baru call bagitau, anak solehah mana je yang buat aktiviti macam ni. Ahahaha.

Ok dah alang-alang call tu, kita update lah juga cerita dari mak dan cerita part dari kita kan. Mak balik kampung last week. Berjumpalah dengan kakak2nya. Tinggal 2 kakak tu je, 2 abang dah meninggal, mak ayah lagi lama dah meninggal. 

Mak cerita, maklong menangis mengadukan pasal anaknya, abang zul. Abang zul hari tu kena serangan jantung, jadi pasang stent. Ada lah mengambil ubat cair darah. Kesan dari amik tu ada clogging lak kat saraf mata. Jadi sebelah mata dia tak nampak sekarang. Makanya dah sebulan abang zul tak balik kampung menjenguk maknya. 

"Ipah tak boleh drive kan ke mak?" Ipah ni anak abang zul.
"Hari tu patutnya Ipah drivekan, tapi demam pula. Tak jadilah balik kampung"

Aku pun dengar je lah. Nak buat macam mana, tunggu jelah sampai habis fasa pasang stent abang zul tu.

"Itulah ada anak sorang, bila da tua macam tu lah. Itu anak sorang, kalau takde anak tak tau macam mana"

Alamak! Kona ke aku ke ni?

"Entah lah mak, tak tau lah macam mana. Duduk dengan kawan lah kut. Kawan sakit, kita tengok, kita sakit kawan tengok. Sama-sama sakit, layan le sesama"
"Ko pergi la ambil anak angkat ke"

Erk. Tak pernah terfikir setakat ni. Hmmm.

Tiba sedih lak perbualan random petang ni. Semalam ada buat silap kat projek, hari ni nak cuti ada part masih xdapat deliver terpaksa pas kat orang lain. Semuanya dah buat rasa sedih. Campur perbualan ni, adeh makin sayu rasanya. 

Tuhan, aku masih makhlukMu yang berguna kan? despite all this flaws. 
Kenapa ya, makin kesini makin mudah tersentuh. 

Ok itu jelah nak ceritanya. Nama juga santai random2. InsyaAllah malam ni nak memulakan jaulah ke Mersing berempat. Siapa itu? hehehe. Nantilah cerita. Oh ya, aku pun ada nak cerita tentang trip ke Jelebu aku last week. Ingatkan ya. 

Banyak benda nak cerita tapi sering kalah dengan rasa malas. Allahu.

Till then,
2/8/2024. 5 petang.

No comments: