Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

03 December 2010

Mona Fendi

Salam semua ^^,

ok hari yang indah (ditemani sayup2 suara Pyan dan Siti di Warna pagi IKIM.fm), jangan kita cemari dengan permusuhan di dalam dada, dan persengketaan pada riak wajah! Tarik sikit pipi tu, senyum ^____^ hihi.

seterusnya, ingin aku sampaikan dan tegaskan disini. Percayalah kawan2 semua, setiap yang kita inginkan atau suka tidak semestinya kita akan perolehi. Kerana semuanya telah ditetapkan. dalam takdir, seperti tetapnya jodoh dan ajal. ya, kita diingatkan untuk berusaha. Tapi usaha yang bagaimana? Jangan sampai usaha kita memesongkan akidah kita.

sebenarnya, aku dalam mode: Pembunuhan Dato' Mazlan Idris, Adun Batu Talam yang dibunuh (sangat kejam; kerat 18) pada Julai 1993 di rumah tak bernombor Kg Peruas, Ulu Dong, Raub, Pahang. Masih ingat Mona Fandey? atau Maznah Ismail. (nama dia memang paling melonjak naik sedangkan dia adalah tertuduh ke-3) Kes ni lah yang aku duk baca dari semalam sampai episod penggulungan dan keputusan hakim pagi ni. Sepanjang pembacaan aku ni, dapatlah dilihat, bagaimana duit tu boleh menjadikan manusia hilang warasnya. Meskipun langsung tak diceritakan tentang Jin sepanjang perbicaraan, aku syak mesti ada kaitan. Tapi ye lah kan buat pe nak cerita pasal perkara2 mistik ni dalam mahkamah. pasti nampak terlalu dongeng.

Juraimi (gondrong), tertuduh pertama - ni paling aku kasihan, seolah-olah jadi kambing hitam. Bunuh orang tanpa niat, langsung tak beri kepentingan pada diri sendiri. (xkan nak cakap die buat kerja dengan jujur dan ikhlas?kepada sapa lak kan..mustahil) alih2 jatuh hukuman, gantung sampai mati. Ah! sedih.
Affandi & Mona, tertuduh ke-2 dan ke-3 - ni no komen, dua-dua pun bomoh dan mempamerkan watak pelik sepanjang prosiding mahkamah (dituduh bersalah pun bleh gelak2 lagi kan. aneh kan?)

Ketiga-tiga tertuduh dijatuhkan hukuman gantung sampai mati pada subuh 2 November 2001. Segala perlakuan mereka didunia telah mendapat balasan dan hukuman yang setimpal di mahkamah dunia. dan sekiranya hukuman tersebut membawa kepada taubat nasuha terhadap ketiga-tiga pesalah, InsyaAllah kehakiman Allah diSana nanti adalah yang paling adil.

Nota Kaki:
1.Juraimi ketika melakukan pembunuhan berusia 23 tahun. Oh, umur macam aku! macam mana lah boleh berfikir nak membunuh. sesak nafas sekejap.
2.Aku tahu, cerita ni memang dah lama sangat2 1993-2010 dah 17 tahun. Terima kasih kepada Rancangan Kes di TV3 ingatkan aku tentang kes ni. Masa perbicaraan aku baru darjah 2 mana sempat nak amik port citer hot cmni.
3.Semua orang, ingatlah how hard your life was.. always turn to Allah. He knows best! So, jgn kurafat ok!

Special: kepada Basyi (yang akan bernikah hari ni), selamat bertukar alam. Selamat menjadi isteri orang! Semoga berbahagia!

PJ,
8.54 am

3 comments:

SuMaiYaH said...

seram kot.
manusia bisa buta kerna cinta, jugak kerna wang. moga kita tak tergolong dalam golongan itu

JiHa said...

aku bc entry ni terus igt sumbody..hukhuk..

ladygirl said...

jiha: ak pn igt! hukhuk..