Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

27 December 2010

The Facebook

ok. kegilaan baru muncul, kalo sebelum ni aku dilanda gelombang mona fandey, bleh kata hampir seminggu jugak la baru kebah demamnya.. kali ni, aku dah dilambung gelombang The Social Network plak.

ye, memang movie ni bleh cakap da mungkin 2-3 minggu tayang kat panggung.. (atau lebih lama dari tu, aku pun xsure) disebabkan aku xkan masuk panggung untuk tengok movie, maka aku nak berterima kasih pada alia sebab kasik aku movie yang memang nak sangat aku tengok ni.

So true. ia cerita tentang facebook (previously known as thefacebook)

ok cerita ni tentang Mark Zuckerberg dan co-founder dia Eduardo Severin. how everything start? semua nya start disebabkan pemutusan perhubungan diantara Mark dan gf-nya Erica Albright (kecoh jugak org nk tau sapa erica ni, some say, erica ni sama dengan Erica Cohen(Erica Bern) yang ada accountnye di facebook - of course dia akan femes kerana dump the next billionaire kan).

Mark start buat sistem jam 9 malam lebih dan siap dalam around 2 pagi sebelum memasukkan math equation yang diperoleh dari Eduardo. dan lepas launch the FaceMash.com, sehingga pagi hari yang sama sekitar 22 ribu orang dah access laman web tersebut. Havard's network terganggu. phew~

later up baru dia start buat facebook yang asalnya hanya digunakan oleh pelajar Havard sekitar tahun 2004, kemudian ke universiti sekitar, dan sehingga sekarang diseluruh dunia.

banyak lah komplikasi yang timbul lepas tu tapi aku tanak letak as point pun. cuma kagum gak aku dengan kebijaksanaan Mark ni. (ah!jeles..)

nota kaki:
1. Erica menjadi sumber inspirasi utama Mark dalam membuat facebook, setiap kali kena dump, dia berstrategi memperluaskan lagi facebook
2. Eduardo? agak-agak kemanalah hilang kwn baik Mark ni sekarang.
3. Sapa yang ada ciri-ciri kebijaksanaan buat sistem cam Mark ni, meh la berkenalan ngan aku, tolong aku buat sistem. ^__^

*ok tentang debar semalam? everything going fine aku rasa. mungkin aku je terlebih risau. hehe.

ofis,
jam 2 petang.

No comments: