Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

16 December 2010

day 2nd

ok, hari ni mari kita ambil satu contoh dari kehidupan sehari-hari untuk dijadikan teladan dalam kehidupan.

Sebenarnya aku ni, sangatlah jarang menepek di gerai fast food. kerana lahirku di kampung.. hanya dalam keadaan terdesak dan mendesak barulah muka aku akan muncul di fast food punya pintu.

Cukup lah mukadimah disitu. Nak dijadikan cerita, semenjak aku bekerja di PJ ni.. (tambahan tiap minggu pasti ke Taman Jaya) maka aku telah terjebak dengan sebuah gerai makanan ringan tertua yang tidak asing lagi di PJ iaitu
.
.
.
A&W
(bagi yang meneka.. tahniah! cubaan yang bagus!).

Mula² datang dengan Kak Ct rasa macam, ala nak cuba saja kan apa salahnya.. perasaan time tu, janggal sketlah.. tak pernah kan, jadi macam kekok sangatlah pendek kata.. tapi dah lepas² tu jadi macam sedap pulak makan makanan pantas ni. Maka, kadang² aku singgah gak before gi usrah. hehe. kadang² dengan Awanis. Jadinya kerap lah sudah aku ke fast food.

So, apa analogi yang boleh korang kaitkan dari cerita diatas?

Ya! Tepat sekali.. macam tu jugak lah kita bila kita membuat dosa. Pada pertama kalinya akan rasa bersalah, rasa kekok. Rasa macam 'ala takpelah dah terbuat pasni tak buat lagi'.. tapi sebenarnya, kita dah secara sedar atau tak membuat acuan untuk kita buat lagi perkara yang sama di masa akan datang.

Disini. benarlah pepatah inggeris yang berbunyi.. Prevention is better than cure. Jadi, kalo dapat dijauhkan dosa itu pada peringkat pertama, maka jauhkanlah.

Sekian tazkirah ringkas hari ini.

*Nak citer pasal Asyura, tapi dah banyak sumber rasanya,
*Selamat berpuasa ye semua kawan². Semoga terampunlah dosa² kita di tahun lalu.
*Awanis, your Youda Sushi Chef really distract my day la! Ahaha. Jom cari sushi! hehe..~

Phileo D,
11.38am

No comments: