Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

10 March 2011

Mumbling.

tadi aku balik dari usrah. sekitar jam 10.30.. melepasi saja traffic light depan PPUM, 2 motor melintasi, pakai sweater UM. elok2 depan gate PJ, dorang signal kanan. Langsung aku teringat zaman2 belajar.. mesti dorang ni baru habis program.. (walaupun aku penah merempit sekali je ke masjid bulat ss14 tu. itupun eri yg tolong rempit.hehe) dah dekat2 tengah malam, baru nak balik kolej. ^__^

seronoknye student life! Hehe, tapi life kerja pun tak kalah seronoknya. masih gak aku balik lambat pada malam2 tertentu.

Apa yang aku nak repekkan malam yang syahdu ni? (oh esok pagi  di ofis, sudah kosong meja partner saya T_T, bagi feel touching. Oh tapi ada laptop dia, boleh gode2 game baru. hehe)

erm. starting with,

pernah tak korang terfikirkan tentang sesuatu yang super-duper best dan teringin sangat untuk milikinya? Contoh?

ok aku bagi contoh, Samsung Galaxy Tab, ah betul2 tempting.. meskipun aku tak pernah pegi showroom (showroom ke untuk gadget?haha. suke-hati) tengok kat YouTube pun dah jatuh hati. Dari sehari ke sehari rasa nak sangat. So, bila nak sangatx1000 mesti kita usahakan untuk kumpul duit riban2 kan? semata-mata nak dapatkan gadget tersebut, xkiralah along the way kena rompak ke, anak kucing jatuh sakit ke kan.. dan duit kita dihabiskan utk semua benda tu. tapi kita tetap nak dapatkan jugak jugak kan?m.o.d la bai bak kata para jundi

itu baru cerita pasal gadget, macam mana pulak Smart For Four yang pintas kelisa kau pagi tadi? ingat senang ke nak dapatkan? kalo tak pun Volkswagen biru pastel tepi jalan yang kau akan jumpa setiap hari tu. Fuh, mau makan ratus ribu tu. (haih sama macam sebijik rumah), kalau betul korang sangat3 obses pada kereta tersebut. dan memang sampai malam pun termimpi-mimpi, mesti punyelah korang sanggup ikat perut bulan-bulan, tahan semua kehendak hati na bershopping baju baru, hatta dompet pun tak tukar 12 tahun semata-mata nak save duit untuk kereta kegemaran. Fuh, mesti along the way nak habis bayar tu, perit giler la tahap kehidupan. Makan kena kawal, pakaian tak de yang fesyen baru. segala gadget elektronik ni, semua xde harapan lah nak tukar. kankan?

ok 2 cerita kat atas tu aku nak letak analogi je. Betapa, kita berusaha sesungguh-sungguh-sungguh untuk dapat kan sesuatu yang kita nak. Then, please relate it to Jannah.

Allah nak bagi kita masuk syurga mesti lagi payah kan? Mana taknya, dari kecik kita duk berangan nak masuk syurga. Mengenangkan segala keindahan yang terlakar kan dalam Quran tu kan. rasa macam rindu sangat-nak sangat masuk syurga. kan?

tapi.. tapi..

usaha kita macam mana? dah takat mana da la ni? kenapa usaha kita nak masuk syurga tak sama macam usaha yang kita buat untuk kita dapatkan samsung galaxy, atau korbankan segala-galanya macam kita nak dapatkan kereta idaman kita?

Apakah kamu mengira bahwa kamu akan masuk surga,padahal belum datang kepadamu (cobaan) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu? Mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam cobaan) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya: "Bilakah datangnya pertolongan Allah?" Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat.

[Al-Baqarah:214]

Ok otak aku dah tepu, jam pun dah pukul 1. sama2 lah kita mendapatkan iktibar dari penulisan ni.

*m.o.d - march or die

2 comments:

SI PENGEMBARA JALANAN said...

i likeeee...weee~

Merentas Horizon said...

si pengembara jalanan ni sgt rare la.muncul once in a blue moon. hehe