Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

22 September 2019

Life full of suprise

Hari ni, lepas balik mukhayam di Hulu Langat, nampak mesej kak siti di group keluarga. Nak balik kuala selangor katanya. Aku pulak baru je masuk pekan ulu langat time tu. Masih duk bayang lagi akok yang bakar atas arang. Memang selalu aku beli kalau masuk batu 18 ni.

"Kau dah kat mana? Ah baru habis program ni"
"Nak ambil jiha ni. Nak ikut ke? Boleh patah balik, 20 minit je"

Nak jadikan cerita, kedai akok xnampak plak hari ni. Jadi ikutlah kak Siti ke kuala selangor. PJ ke Kuala Selangor ni bukan jauh mana, 30 ke 45 minit sampailah. Tapi tu lah kan. Jarang benor2 nak baliknya.

Sampai je rumah maklong, nampak maklong ngan mak ude santai2 duduk kerusi luar rumah.

"Apsal maklong ngan mak ude duduk luar plak jerebu2 ni"

Saat salam bertukar dan sapa mengiring kekakuan petang yang tak berangin,

"Abang eri kau baru je balik, tak jauh lagi rasa ni. Silap2 baru sampai jeram, entah2 korang selisih tadi kat jalan" - mak long
"Si haikal pun tak abis tanya, acik Sarah tak balik ke? Bila acik Sarah nak balik?" - mak ude
"Oh ye ke. Takpe hantar gambar sat"
Selpi sekeping, hantar group family.

'mana ekal?'

'Haikal baru gerak'

Suprise sangat, sampai2 makcik2 dah sambut kat depan pintu.

Meanwhile,

Mak dan ayah pun dalam perjalanan nak balik ke kampung (k.selangor). Tengah dalam perjalanan diorang dapat call dari ayah ude, bagitau dah depan rumah kami kat kampung (perak). Pakcik mai rumah, tapi orang kat rumah takda!

Suprise jugak kan? Betullah! Hidup ni memang full of suprise. Ada orang dikejutkan dengan kedatangan tetamu yang tak diduga. Ada orang terkejut sendiri sebab tuan rumah takde kat rumah.

Tanpa kejutan, tak berwarnalah hidup. Kan? Till then, jumpa lagi dengan kejutan2 seterusnya dalam kehidupan.

*cerita xpdc Tahan, masih dalam draft mode. Aku nak lengkapkan tulis 7 episod baru schedule skali gus. Takut kang post 1, then dah malas nak post sambungan, bersalah plak rasa.

**haze masih haze. Jaga kesihatan gais (walaupun kesihatan aku pun dah terjejas last week, Alhamdulillah dah getting better jugak) minum banyak air k!

No comments: