Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

26 September 2019

Tahan 2.0 - [3] Puncak Tahan

Ahad, 31 Ogos 2019 : Menuju Puncak Gunung Tahan

Hari ketiga dah. Alhamdulillah. 

Hari ni bangun dengan lebih bertenaga dan bersemangat. Pilihan abang guide untuk bermalam di tempat ni memang tak salah lagi. Berhenti sebelum lebih mental dan cukup tidur untuk meneruskan perjalanan!

Pagi dipergunungan bermula seperti biasa. Sejuk. Wudhuk untuk Subuh, guna water spray je. Solat pun bawah fly je. Lepas siap solat dan tukar baju, fly pun dijatuhkan. Dari celah-celah pokok nampak warna oren dan ungu mentari pagi mulai naik. Kat celah-celah pun dah cantik. wuu..

Ok macam ni lah keadaan di kem, bahagian ration dan bahagian dapur. Yang hijau fly abang guide.

Macam biasa, ambil ration (terima kasih untuk Fani yang tak jemu-jemu redistribute ration), repack bag dan sarapan. Bergambar, ready to go!

Bergambar dengan Kak Nora sekeping.
Pre-merdeka photoshoot

Ok perjalanan hari ni, masyaAllah belanja view! 360 gais. Aduh masih terbayang-bayang. Ok, jom kita mula. Perjalanan hari ni, start jam 9.15 pagi! what?! Haha. Abang guide cakap, dia bagi muka je sepanjang kitorang kat trek Merapoh ni, nanti dah sampai belah Kuala Tahan, kami kena ikut timing diorang. Uhuhu! Sewaktu pendakian dimulai, trek masih hijau dan berlumut. Ala-ala hutan lord of the ring tu. Sesusah je, ah macam gambarlah, senang citer.




Gambar kiri: Itu lah air yang digunakan untuk minum
Gambar kanan: Nampak batang paip tu? waterpoint! Refill botol jom.

Jalan punya jalan sehinggalah 10.50 pagi bertemunya Kem Bonzai. Ok macam mana nak tau kem bonzai? Haruslah pada papan tanda nya! Tapi sebelum jumpa papan tanda tu sebenarnya korang dah boleh perasan sebab dah banyak pokok bonzai kat kawasan tu. Jalan sikit lagi, jumpa lah kem Bonzai tu. Ada kawasan lapang sikit. Ok, berhenti jap tangkap gambar, minum-minum sikit. By the way masa nak ke Bonzai ni dah jumpa balik dengan budak2 IPG, depa nak turun dah! Diorang semalam hike sampai malam kat Kem Botak, OT! So hari ni diorang shoot sunrise kat puncak then terus turun. Padu betul.


satu gambar dengan Salha!
Jam 11.15 perjalanan diteruskan. Selepas Kem Bonzai, nak menuju Kem Botak, kat sinilah yang aku katakan kawasan yang belanja view 360 tu. Kat sini, kau boleh nampak dah kawan kau kat depan, sebab pokok renek je. Pastu korang nampak beg berwarna warni sedang bergerak. Nampak macam dekat je, tapi jauh bhai. Ada yang sejauh 30 minit perjalanan. Macam biasa, aku dengan Tokie dan Hafiz lah, geng belakang. Kadang-kadang ada nampak Mid, K.Nora, Eric, Parkash. Layan bervideo video gak kat sini. Aku patut rakam lebih lagi video! (Dan bawak powerbank yang lebih perform kut) Rinduuu..

Bergambar dengan Mid.
Perjalanan Bonzai ke Botak
Jam 1.45 tengahari kami pun tiba di Kem Botak. Oh, macam ni lah kem botak yang diceritakan itu. Kem datar yang sangat lapang. Rasanya bebudak IPG tu tidur sini lah kut malam tadi. Kami berhenti disini untuk makan lunch. Kat sini jugak ada water point. Bolehlah nak mandi, basuh pinggan mangkuk semalam dan refill air. Ok, bila dah menuju ke atas ni, waterpoint dia bukanlah macam air terjun tu, kebanyakannya air yang tertakung kalau hujan turun. Atau maybe air mineral dari dalam tanah? Jadi, kau pejam mata je lah layan air tu eh. Jangan duk bayang lebih2, takda cuckoo or coway atas ni.


Lunch!
Masa ni ada yang sempat mandi (tak termasuk aku, busy cari port nak berak. haha!). Makan megi, minum milo, makan lunch nasi goreng dengan sambal bilis. Dan, tak dilupakan ada jugak yang menyibukkan diri dengan menjahit seluar yang koyak (Hafiz nama dia) Semua salah milo kak Nora lah ni, terus terburu buru perasaan nak membuang! Jadi sebab kalut, tak sempat nak solat Zohor kat kem Botak, kita solat kat puncak je japgi.Hafiz pun tak solat lagi, so ada la jemaah japgi.


3.10 petang, macam biasa terbabas lagi masa pendakian. Haha! kami yang belakang pun memulakan pendakian. Izat gerak lambat gak time ni, tapi macam biasa lambat macam mana pun slowly nanti dia akan pintas gak kat depan.

Salah satu jalur yang putih tu, itulah Kem Botak.
one with the girls
dikongsikan hashtag kak nora. haha #misimencarimahram 

5.22 petang, kami pun tiba di Puncak Gunung Tahan! wuhu. Tanpa meletakkan beg, teruslah ke puncak, nak bergambar kat signage ngan beg kan! Begitu begini, patah balik ke kemsait, salin seluar, tukar kain, amik wudhuk, solat. Lepas solat terus bergegas ke puncak balik. Nak bergambar masa sunset katanya. Sayangnya awan mendung telah mengambil matahari dari kami. Huhuhu. Takdelah gambar begitu sunset, lebih kepada group foto je lah. kut.


Selamat Hari Kemerdekaan ke-62, Malaysia!
Nak dekat Maghrib tu, Kak Nora, Mid, Kam dan Salha turun ke lopak mencari air. Takdak air nanti, tak masaklah pulak kan?

Orait, malam ni akhirnya aku decide untuk menjadi manusia berguna. (Biasalah, kesedaran selalu hadir terlambat) Aku pun membantu Fani membahagikan ration. Pening kepala gak bahagi ration ni. Memang hampir murunglah, nak nak bila ada yang datang mengganggu.

Dinner malam tu makan bubur, sayur, ada ikan masin dan daging black paper. ok so nyummy! Siapa masak? ala tak ingat. Tokie, Q, Syamsul dan Along? khusyuk sangat bahagi ration (ok tak alasan?)

"Makan sarapan dengan lunch siapa nak masak ni?"
"Aku tak masak lagi, akulah" izat
"Nanti ko masak ajak sekali eric" aku

Aku baru habis membahagikan ration dalam kesejukan malam time tu. Fuh, angin kat puncak no joke gais. Ration pun dibahagikan malam tu jugak, bolehlah terus susun beg (sepatutnya) tapi aku tak gak. Kesejukan ni, selain melambatkan perjalanan, dia melambatkan otak aku berfungsi jugak. Rasa macam sloth dah, selowww!

"Izat boleh tolong ambilkan air? air company dah habis nak buat masak ni" kam
"Boleh" memang perform ya mamat ni!

Aku baru je habis kemas kawasan ration dan susun barang2 untuk masak masa Izat kembali dari ambil air. Dah lewat jugak rasanya time tu. Rata-rata kalau tak sedang pergi membuang, tengah melayan langit dan bintang malam (milky way), selain tu semua da bawah fly hilang di alam mimpi dah.

"Ok, jom masak" ujar izat sebaik sampai bersama air. Masa tu yang dekat dapur adalah Kam, Q, aku dan Fani. Kak Nora pun ada sebab dia naik sekali dengan Izat lepas buang air. Aku baru je nak masuk fly ni, macam kesian pulak dah 12 lebih ni, tapi takde orang dah nak tolong dapur. Maka akupun mencemar duli turun dapur. Gituh.

Sebenarnya bila cek info gambar ni jam 12.30 tengah malam. 
Jam berapa habis masak tu agak2? Haha! Tapi sebab depa tak tengok jam. So steady je semua!

"Banyak jugak bihun ni" aku
"Takpe nanti kalau tak habis, boleh je sesiapa bungkus jugak untuk lunch. Terutamanya orang macam akulah" izat
"Izat, ko ni, makan banyak jugak kan, tapi macam tak membesar pun" aku nak maksudkan gemuk disitu.
"Sebenarnya dulu, keluarga aku ni susah, baju pun kitorang share2. Disebabkan tu, aku decide untuk berhenti membesar"
Hmm, ok izat!
"Esok team dapur bangun awal ye, kita belum bungkus makanan lagi ni" Q

Begitu begini, malam tu lepas siap masak bihun dan ayam goreng kunyit, aku siapkan tempat beradu dan ready to sleep masa tu aku tengok jam dah 2 pagi. Masak lah!

Oh ya sebelum terlupa, kat sini jugaklah powerbank aku mula bermasalah. Aku lupa pulak kat puncak ni dah sejuk. Aku pergi caj handphone letak kat luar macam tu je. Aku letak dari lepas solat Asar tadi, sampai nak maghrib aku tengok tak naik2. Pegang powerbank dah sejuk. innalillah! Eh tak2, lepas tu aku letak dalam poket, naik lah sikit. Sekarang ni, dah keluar tahan, rosak terus dah powerbank tu. R.I.P.

Maka berakhirlah hari ke-3 di Puncak Tahan. Macam mimpi, but hey, we've done it guys~

Day 3, checked ✔

#gemaselangorbackpackerz
#triptahantakmenahan
#pewaibergema

No comments: