Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

26 September 2019

Oh my imam.

Hai gais, sorry tak sempat nak edit hari ke-4, korang layan lah iklan sat. Hehe.

Day 1 : Menuju Kem Korr.

"Tokie kita lepak sini jap" sambil aku menurunkan beg, mengeluarkan sebotol kekacang dan sebotol kurma bercampur buah prune.
"Ok kak" maka kami berdua melabuhkan sauh seketika. Mencari rentak nafas yang makin putus disisakan oleh lelahnya pendakian. Sedang ralit berehat di tepi jalur pendakian, lalu seorang pendaki dari group lain.

"Bang, makan bang" ramahkan? sambil kuhulurkan kacang campur yang aku beli di mahnaz food tempoh hari. Nampak tak bersambut, kuhulur pula balang kurma bercampur buah prun.
"Wah, super food. Nak nak, saya nak prun"
"Abang ni yang trip PTD tu ke?"
"Haah" dan kami pun bersembang basa basi sebelum dia berlanjut pergi.
"Saya Fauzi, ni nama apa?"
"Sarah"
"Atiqah"
"Oklah Sarah, Atiqah saya jalan dulu. Kita jumpa kat kem site lah ya"

Selain dari Fauzi, ada juga kami jumpa 2 lagi kawan dia on track. Seorang lelaki dan seorang perempuan. Slow dan steady je both tu. Rancak jugak sembang dengan diorang, tapi macam biasa lupa tanya nama. Hehe.

Di Kem Korr malam pertama tu, ada 3 kumpulan yang berkemah. Kumpulan kami, adik-adik IPG dan geng PTD. 

Day 2 : Kem Kubang

Dekat Kem Kubang ni aku sampai lambat, orang lain semua dah selesai solat dan makan. Masa aku nak makan, aku nampak Eric, dah atas ground ready nak solat tapi tak juga solat lagi. 

"Eric, dah solat ke? Tunggu siapa lagi tu?"
"Saya tengah tunggu imam saya kak Sarah" jawab Eric.
"Awak nak tunggu imam menda, awaklah kena jadi imam" sambung aku.

Kemudian aku melanjutkan makan bersama yang baru nak makan. Oh, saing2 masa aku sampai tu, Fauzi juga sampai. Tapi macam biasa, dia memang padu teruk, meninggalkan kawan-kawan dia di belakang. Dia siap dah bentang ground, kemudian tidur.

Selepas makan aku membersihkan kasut, seluar dan berwudhuk. Dah siap, aku pun tunggu yang lain untuk solat bersama. Tokie dah siap berwudhuk, aku tunggu Q dan Hafiz. Ground semua dah lipat dan di angkut oleh geng depan, jadi aku pun usha kawasan untuk solat. Tempat yang paling sesuai, adalah ground Fauzi. Hehe.

"Fauzi, boleh kitorang tumpang ground nak solat?" soal aku. Kebetulan masa tu Fauzi dah jaga dari tidur, mungkin kitorang bising kut.
"Eh boleh..boleh"
"Dah sembahyang ke? boleh jemaah sekali kalau belum"
"Okay tu, jap saya ambil wudhuk"
"Ya Allah, rupanya inilah imam yang dicari selama ini" sebenarnya ayat ni aku nak link kan dengan ayat Eric tadi. Tapi bila aku fikir kali kedua, baru macam. eh fishy sangat plak statement ni.

Aku toleh kanan nampak Eric, "Smooth kak sarah smooth" kata beliau
Aku toleh kiri nampak abang Peja, "Aduh kalau gini, tak sampai2 lah kita ni"

haha.

Dan sedarlah aku, aku dah terbuat pickup line. Aduh!


Day 3 : Kem Botak

Dekat Kem Botak aku nampak lagi Fauzi, tapi tak dapat nak bertegur sapa. Dia tengah solat time tu. Aku pun masa tu, tengah libang libu, nak mandi, nak berak, nak makan. Ah dan macam-macam kehendak lagi lah.

Day 3 : Menuju Puncak Tahan

Padu tak padu, masa kitorang naik ni saing lagi (untuk seketika, sebelum dipintas) dengan Fauzi.

"Eh imam.. nampak tadi imam solat, tak sempat nak join sama"
"Eh makmum, tulah saya cari jugak makmum tadi"

Lepas bersapa, Hafiz sambung berbual. #bromance on trek. Tapi sat ja lah, sebab mana nak sama pace shooter dengan sweeper. Ahaha!

Maka berakhirlah drama Oh My Imam versi Gunung Tahan. Ok gais? janganlah serius sangat, imam anak 2 dah. Till next drama ya gais!

4 comments:

Sutera Maya said...

owh ni la kisahnya.... haha... nice2....
rajin plak sy komen kat sini..haha

Merentas Horizon said...

haha. tq fan! nanti kena siapkan badges top fan ke ni. :)

Sutera Maya said...

wah boleh juga tu..... haha

atiqahtalkah said...

hahaha. i likeee