Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

25 September 2019

Tahan 2.0 - [2] On track

Sabtu, 30 Ogos 2019 : Kem Korr ke Kem Botak

Alhamdulillah setelah mendapat tidur yang tenang dan sempurna semalam. Hwaiting!! Maka, hari ini terasa lebih refreshing. Yuhu~

Q in action, panaskan mi goreng untuk sarapan
Maafkan aku teman2 tak begitu function pada hari pertama. Pagi tu, lepas makan mi goreng, siapa masak sarapan ni? Sedap (",) happy tummy, happy me. Lepas setel kemas beg bersama ration dan makan lunch, aku pun ke gigi air dan mandi! Sedap sikit mendaki sejuk2 gitu. Bagus tips mandi pagi camni, tips dia, kau sabun tu, sabun baju, seluar, tudung sama, nanti time korang hike dah busuk2 tu hujung2 ada bau sabun. Waaahh.. semangat terus bhaii.

Okey begitu begini hari kedua dimulakan sekitar jam 8.30 pagi. Lengai sekali bukan? Ahaha. Abang guide time ni layan je pace kitorang yang macam hmmm ni. Okey tak kata orang la, aku lah.. sian plak geng sharp shooter kan, punyalah diorang langkah tak cukup tanah.

Peta perjalanan Sg. Relau ke Puncak Tahan
Hari ni target untuk bermalam di Kem Botak. Aku keep on tengok peta perjalanan yang dibekalkan sebelum ni. Hmm mampukah? Bermula saja hari kedua, bersamaan bersambungnya siri penyiksaan langkah lutut bertemu hidung. Pangok, pacak, dan yang sewaktu dengannya. 

9.30 pagi, terjumpa lak Razreen di pertengahan jalan. Oh, hari ni aku masih berjalan dengan Cik Tokie kita. Bersama kepewaian kita melangkah dengan jitu. Kadang dia kat depan, kadang aku. Tapi jangan bagi selalu, nanti aku ketinggalan. Ahaha. Oh, dah jumpa Reen tu, kita forum lah barang setopik dua. Tapi masuk topik kedua tu heavy sangat plak, ajak borak pasal pedophile. Trek macam apa, ajak citer heavy memang tak pegi gais. 

Gambar gegar? Barulah ternyata tengah hike gais. Gegar sama seperti jantung gue ketika itu
10.05 pagi - Kem Permatang
Perjalanan diteruskan dengan penuh kelelahan, lepas Permatang, dah terpisah dengan Razreen. Aku rasa dia dah kedepan, kami pun bergabung dengan geng belakang, ada Paa, Din, Eric, Q. Jalanlah kami saing-saing.

"Kak, berapa lama lagi kita nak kena jalan ni?" eric
"Kemon eric, baru hari ke 2 ni" aku

10.40 pagi - take 5! 
Tak sure ni kali keberapa take 5, tapi masa ni permulaan kepada Q mendepani masalah cramp. No joke cramp kat tempat yang sejuk macam ni. Q cakap himalayan salt atau 100 plus tak function sangat sekarang, lambat. Thus dia request for salt. Maka disitulah kami, berhenti ramai2 makan garam sikit sorang. (Walaupun yang memerlukan elektrolit segeranya adalah Q, support gais!)

Amacam 90 degrees ke tu?
Ada satu part aku jalan dengan Tokie dan Hafiz, Q ditinggalkan sebab dia nak rest jap katanya. Tapi tak lama tu, dengar dia memanggil-manggil Hafiz. Rupanya diserang cramp. Kami bertiga pun stop jap on track. Teruk jugak keadaan bentuk muka bumi time tu, tengah menaik, jadi beg pun letak mana sempat je. Beg Q hampir2 nak tergolek masuk gaung jugak citer dia. Yang kelakarnya aku hanya mampu menjerit saja sebab takut beg tergolek. Nak turun memang dah taklah, sebab aku dah cantik menyangkutkan diri sendiri antara akar kayu.

Q Cramp! Abg safety in action.
Sambil layan drama, makan kacang dulu.
Walaupun Q diserang kesakitan tapi dia tetap laju gais. Aku tak paham la dia ni, aku yang sakit ke dia yang sakit? Apsal aku lagi slow ni? Aduh! Maka berjalanlah kami bersama-sama menuju ke Kem Kubang untuk berhenti dan menyantap makan lunch.

Tiba di Kem Kubang jam 1.45 petang. Sebabkan kitorang orang last (siap kena sweep dengan abang guide) haruslah orang lain dah sejuk menunggu kami. Diorang dah siap makan dan solat, kitorang sampai je bergambar sat, then diorang pun bersiap untuk bergerak. Dengar2 shooter pukul 12 lebih dah sampai. Fuh2 nampak betapa bersepainya gue ditinggalkan. Oh ya, ingin di highlight disini, kepanjangan kaki takde kaitan ya dengan kelajuan. Kam ngan Izat kaki pendek je, tapi tetap shooter. Its stamina! Oh kat Kubang ni ada drama, tapi nantilah aku taip khas untuk drama tersebut.

"Kak Sarah apa jadi? tadi kenapa jerit?" tanya Eric. Aku hampir lupa bila aku jerit. Oh!
"Oh beg Q nak jatuh" sengih. Sebenarnya aku wonder gak, bolehkah aku menjerit bila keadaan memerlukan, disini terbukti aku mampu menjerit! yeah.

Masa nak menyambung perjalanan baru perasan, orang depan ambil air (company) tapi tak bawa naik sama air tu. Haha! Maka, sorry Hafiz, you are the chosen one. oh thanks jugak! Selaku seorang bakal bapa contoh, takkan lah dia nak suruh kami wanita melayu ayu terakhir nak tank air. (walaupun kalau offer, mesti Tokie nak je bawakan - Tokie je tau, jangan offer aku. Aku kan sampah sikit) Kahkah!


2.45 petang, perjalanan pun diteruskan. Sepatutnya plan asal aku nak gerak 2.15, jauh terbabas nampaknya. Aduh aduh! Sebabkan lambat, maka line up dari Kubang adalah aku, Tokie, Q dan Hafiz. Oh juga abang peja ngan abang mail. Ada part tu sempat la saing-saing dengan abang peja sebelum abang peja memintas. Sempat jugak dia cakap

"Trip korang ni ramai yang kaki pendek ya" ayat dia serius, tapi kelakar gaklah aku dengar. Aku tengah jalan dengan Tokie kut, memang lagi obviouslah kan!


3.41 petang sampai di Kem Berlumut. Kat sini kitorang berhenti 5 minit. Ok lah tu kan? dah sejam berjalan. Kat kawasan ni, ada tempat lapang dan terbuka sikit. Abang Peja bagitau kat sini dulu ada kes orang meninggal, sesak nafas. Sebab tu ada kawasan lapang sikit, untuk helikopter angkat mayat.


4.55 petang sampailah kami di sebuah tempat diantara Kem Belumut dan Kem Bonzai. Taktau nama tempat tu apa, tapi boleh rujuk gambar. Geng depan dah lepak sini since 3.40 petang. ahaha. Nampak gap semakin rapat disitu. Masa ni mental masing-masing ramai yang terganggu. Antara sebab selain pacak adalah, selut all the way! Belumut kan katanya. Harus! Aku ada jumpa Along masa on track, dia keep on kata dia tak larat, cakap aku laju la menda la. Haha! Along, kemon pewai ngat ni long. sejak bila lah aku laju ni? aduh sinetronkah.

Akhirnya, setelah berbincang dan melihatkan tahap mental kumpulan yang tenggelam timbul, abang gaid pun redecide tempat bermalam. Kita tak jadi ke Kem Botak. Kita akan bermalam kemsait ontrack. Tempat tu bukanlah proper campsite tapi menurut diorang biasa kalau kes-kes (tak sempat sampai) macam ni, memang diorang akan bermalam di situ. Lega sikit dengar. Sebab kalau nak ligan gak sampai ke Kem Botak, memang kena OT, which is aku pun tak sanggup! Dari situ, abang peja lead the way sebab nak tunjukkan mana satu kemsait nya.

Beberapa minit sebelum sampai
Antara pakar fly kita - aiman dan izat
6.30 petang, sampai ke kemsait dah nak senja, fly dah naik, dapur pun dah ready. Macam biasa Kam dan Q masih di dapur. Aku ada buat percubaan juga sebenarnya nak masuk dapur masa hari ke-2 ni, tapi tahap kelembapan aku dalam dapur ni, memaksa aku mengeluarkan balik diri sendiri dari dapur.

ok, zoom in sikit belakang tu, cubaan aku yang gagal tu
Malam tu, lepas solat, kami pun berkumpul untuk makan malam dan sambil makan malam layan Hafiz menjadi penglipur lara di gunung. Betul-betul perform mamat ni, siang jadi sweeper, malam lepas membantu di dapur, jadi penghibur duka lara. eh! Dari cerita Hafiz, bawa ke Reen Azira, cubaan untuk open up Eric - gagal, cuba pula nak sambung ke Kam, halfway then terpaksa stop. Malam makin larut kan. Bungkus makanan dan sangkut kat pokok. Dapat info, kawasan ni banyak tikus.

Cari gambar Hafiz bercerita tapi takde plak. So gambar ni je lah walau tercemar dengan tangan Reen. Haha!
Hari kedua pun berakhir, tempat ni dah mula sejuk. Aku tidur tepi pintu fly. Aku suka hari ni, walaupun teruk di canai oleh trek, tapi malamnya lebih santai dan tenang berbanding malam semalam. Jumpa esok gais!

Day 2 checked ✔

#gemaselangorbackpackerz
#triptahantakmenahan
#pewaibergema

2 comments:

Sutera Maya said...

kiranya ni sehari satu la ni....tahniahhh sy x start menulis pun...mmg hilang la cerita2

Merentas Horizon said...

hopefully. haha. takut sangkut gakni.. semoga sempat.