Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

05 September 2019

Hiking

Ada orang mendaki sebab minat. Sebenarnya kalau aku naik gunung, most of the people yang aku jumpa memang yang ni lah. Passion.

Tapi bagi aku sendiri, bukanlah sebab passion sangat. Sebab letih kut hiking ni. (tapi berbaloi lah dengan view yang priceless itu)

Pada aku, hiking ni.. tempat aku bertemu pelbagai jiwa manusia yang baru. Selepas penat jumpa perangai2 manusia yang ditemui sehari hari. Bila kita jumpa orang yang sama setiap hari, memang letih dan menyakitkan hati. Jadi sebelum lebih sakit hati dan tak dapat dibendung lagi. Baiklah kita shift sikit kita punya fokus untuk kehidupan yang lebih tenang dan aman.

Aku suka hiking sebab aku dapat jumpa banyak jiwa2 yang positif, lantaran menyemarakkan semangat untuk terus hidup. Dari setiap peribadi individu yang aku jumpa di gunung memberi sedikit harapan untuk aku, sisi hidup mereka seolah memberi pengajaran untuk aku. Ada banyak sebab untuk aku tidak mengalah dengan hidup. Dan ada banyak sebab untuk aku berubah menjadi lebih baik.

Too stressed in our daily life is so not good. Lagi2 di zaman penyakit mental dan kemurungan semakin menjadi jadi ini. Divert sikit your lifestyle supaya mata hati kita lebih luas dan terbuka memandang kehidupan.

This is a start, to the long story of 7 days journey. Stay tune..

bersambung..

#triptahantakmenahan
#pewaibergema

No comments: