Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

24 September 2019

Tahan 2.0 - [1] Kem Korr

Jumaat, 28 Ogos 2019

Sebenarnya housemate (su) ada nak ikut hantar aku malam tu. Tapi masyaAllah, kejadian yang selalu terjadi, berlaku lagi. Aku terlupa! Aduh.. mesti nervous punya pasal ni.

Para peserta berkumpul di LRT Gombak seawal jam 10.50 malam, aku lah tu. Sebab aku bertugas jadi ceti malam tu. Duit tak cukup bhaii.. kenalah mintak lagi duit tambahan. Huhu! Masa aku sampai, nampak Syamsul dah ada. Yang lain tak nampak lagi. Tapi seiring masa sorang sorang line up muncul.

Tapi dah halfway nak ke jam 12, aku rasa supporter yang sampai lagi ramai dari lineup. Haha! Citer Tahan ni aku rasa, yang siapkan ration dah dari awal lagi pewai. LOL.

Credit Pic: Razreen Ashraf
Oh disini aku nak mengucapkan beribu ribu terima kasihlah kepada senior2 GSB yang turun ke LRT Gombak menghantar kami malam tu. (Nopal, Amar, Nina, Din, Afiq, Acap, Bad - siap bagi bekalan mashmelow dan surat cinta, Nizam, Isma) Rasa macam sedikit sebanyak semangat dari kalian bersama-sama mengiringi perjalanan yang belum mampu terbayang oleh akal kami.

Sabtu, 29 Ogos 2019

Van bergerak sekitar jam 1 pagi dari LRT Gombak, selepas mendapat amanat2 dari Nizam selaku presiden gsb yang baru. Mendebarkan, namun turut mengujakan. Dengan langkah yang berat dan bercampur baur, perjalanan dimulai. Perjalanan Gombak ke Merapoh tak mengambil masa yang panjang, kurang 4 jam, sekitar 4.30 pagi kami tiba di sebuah surau di Pekan Merapoh.

Sementara menanti Subuh, kami pun bersama-sama membahagikan ration makanan dan peralatan untuk memudahkan proses declare barang-barang tersebut di Taman Negara kelak. 4.30 pagi tu duk klentung klentang kat kampung orang duk bahagi ration. Ahaha!


Siap packing ration, susun bagpack, masukkan balik dalam van, salin baju dan solat subuh. Lepas Subuh jalan depan sikit untuk sarapan pagi. Rupanya, abg guide dah tolong bayarkan kat makcik kedai makan dan minum untuk 19 orang. Jadi kita masuk kedai makan dengan nyaman2 jer.

 

Lepas habis makan naik van dan bergeraklah kami ke Taman Negara Sungai Relau untuk declare barang dan memulakan pendakian. Sini antara checkpoint last kalau nak pi melepaskan hajat dgn bertamadun (rasanya dekat kuala juram pun ada toilet). Tapi nampaknya perut gue tidak memberi kerjasama, jadi sebelum pergi berjaya buang air kecil je. 

8.30 pagi. Bersama dengan kumpulan kitorang masa declare ni adalah geng cikgu, budak lagi, student Intitut Pendidikan Guru (IPG). Memang stamina padu teroks.

Masa declare barang, aha muka ada sinyum
Pelajar contoh masa sekolah ni, dengar briefing pun salin nota tau
10.30 pagi. Lepas declare barang, dengar taklimat then bergeraklah kami ke kuala juram dengan menaiki 4wd untuk memulakan pendakian. Naik 4wd ni aku rasa ada lah dalam 30 minit. 



11.15 pagi. Sampai di Kuala Juram adalah lokasi terakhir nak guna toilet formal. No more after this, at least for 7 days. Wahaha! Tapi aku dah gi kan masa kat Sg Relau tadi, jadi jimat dah kat situ. 

11.45 pagi. Setel proses toilet, buat regangan ringan sikit, taklimat abg guide (abg peja n abg mail), simple taaruf, doa, bergambar then off we go. Dekat tengahari juga baru start pendakian rupanya. Ahaha.


1.15 petang. Lepas melintas beberapa sungai yang airnya seperti warna teh o, kami pun berhenti makan tengahari. Air sungai yang last ni boleh tahan dalam dia. Atleast untuk aku lah, ada part tu tenggelam sikitlah ke paras pinggang. Kalut aih, terus laju2 nak cross, sayang beg punya pasal. Makan tengahari ni, dah siap2 pack. Beli dengan makcik sarapan pagi tadi. Nasi putih gulai ayam. Tempat ni sebenarnya aku pun taktau nama apa, tapi sebelum kuala luis. Dekat sini jugak baru tau ada 1 lagi kumpulan yang dah masuk before kitorang, geng2 pegawai tadbir diplomat (PTD). 

Into the jungle
Nasib baik ada tali nak seberang sungai ni
air dia tak jernih sangat tau, macam teh o gitu
2.15 petang. Lepas dah siap makan lunch, pendakian pun diteruskan. Nak tanya aku trek macam mana? Aku rasa at most, day 1 ni adalah mencanak je tak ingat. Tapi for the detail, serius dah kabur2 dari ingatan. Hahaha. Terlalu perit pengembaraan 7 hari ini. Lepas makan lunch ni, aku jalan saing2 tokie. Sian tokie mengantuk siapkan ration. 

Trek dia, canak teruk. Meski demikian, nampak kamera tetap duduk dengan style ya.

4.00 petang. Dalam perjalanan yang perlahan tu, kami tiba jua di Lata Luis jam 4 petang. Dah nampak Reen, Azira, Fani ngan Along. Tapi, aku ngan tokie malas nak tunggu lama sebab kitorang jalan berdua pun dah habis slow, jadi lepas selfie dengan Reen n Paa, perjalanan di teruskan. This one super canak.

Lata Luis - Razreen, Paa, Tokie
Keupayaan untuk tidur dimana-mana
5.30 petang. Akhirnya kami tiba jua di Kem Korr! Ingatkan jadi yang last, tapi sebab dah bypass geng2 layan air terjun stop kat lata luis tadi, dapatlah sampai sebagai golongan pertengahan. Hehe. 

Yang baju merah2 hujung tu la geng2 IPG, bakal2 cikgu belaka.

Masa sampai tu sembang ngan Razreen, kita nak solat jam berapa. Lepas tengok keadaan sekitar, semua sibuk mempersiap fly tidur dan memasak. persefahaman pun disepakati untuk solat jam 6 petang. 

Dah jam 6, tengok keadaan seperti tak juga bertenang. Maka aku pun ajak tokie solat dulu. Habis je solat, ada suara menegur tindakan kami solat dulu tanpa menghiraukan orang lain yang sedang bertungkus lumus memasang fly dan memasak. Takde lah dia marah kita orang solat tu, tapi dia harap kitorang dapat sama-sama tolong, sama-sama siap dan solat bersama-sama. Pergh padu bak ang! Panas telinga aku. Terus melompat aku dari ground solat dan mencari pancang. Hagituh! Mantap bukan? 

Kam antara individu yang sinonim dengan dapur. Aku memang kagumlah dengan orang yang auto pilot terus pandai memposisi diri ni. Bilalah aku nak jadi manusia yang berguna ni. Sering terasa sampah. Aduh. 
Hari tu ada menu pisang goreng untuk minum petang, tomyam untuk makan malam. Mi goreng dan nasi putih untuk breakfast dan lunch esok. 

Oh dan malam pertama kami di gunung di sambut dengan hujan. Macam biasa beg aku dah selamat aku bungkus kat luar, aku plak tertidur setelah jemaah maghrib isyak bawah fly. Sedih plak hujan, teringat masa tok nenek. Memang down. Hujan, sejuk dan lapar. 

Bila bangun, eh makanan dah siap. Hahaha. Disebabkan aku antara orang terakhir yang makan, maka sempatlah aku makan sambil terdengar dengar gosip2 tak puas hati/ komen2 membina. Tapi aku dengar je lah. Tak kuasa nak menyampuk. Down sebab hujankan tadi, kenalah menjiwai situasi.


Oh ya, maka tamatlah hari pertama yang melelahkan. Afterall, beb, hari pertama survived!

Day 1, checked ✔

#gemaselangorbackpackerz
#triptahantakmenahan
#pewaibergema

8 comments:

Sutera Maya said...

wow...mengujakan...x sabar nak baca lagi.... dan sy pun sentiasa terasa sampah sbb x dpt autopilot memposisikan diri... huhu...sentiasa jadi cebisan2 yg menolong hingga org pun x perasan...haha

Merentas Horizon said...

hahaha.. sokay mid, sama-sama kita improve kan diri!

Sutera Maya said...
This comment has been removed by the author.
Merentas Horizon said...

basic semua tu sis. dunia di hujung jari.

Enche' Hafiz said...

Takpe.semua ada kekuatan dan manfaat masing2.. jgn pernah mengalah guys!

Merentas Horizon said...

ok tak mengalah! btw piz, bila nak menulis lagi kat blog? sedih plak baca citer pasal mak dan abah tu.. T.T

mizrunaway said...

Wahhh.br hari 1st...dh best..
Bila tulis ni..kt tulis ikut pandangan n emosi masa/after kejadian..seronok bc dr sudut pndgn ketiga.

Merentas Horizon said...

wahaha, tq kam! moga kam cepat bertemu jodoh! (baru baca 1 post blog kam)